Ober, er zit soep in mijn haar

André Troost

paperback/ gebrocheerd: € 20.00: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789492723895, 160 blz., March 2019
Formaat: 21.5 (h) x 13.5 (b) x 1.0 (d) cm. Gewicht: 223 gram.

Uitgever: Het Boekenschap

serienaam/reeks: Klantengek

illustrator: André Troost

trefwoorden: andre troost;cafe;food;horeca;klantengek;management;personeel;restaurant;terras

beschrijving

André Troost fileert de gedragingen van bedienend personeel in de horeca. Hij is niet achter de bar geboren, maar een gewone gast op je terras, in je restaurant of in je hotel. Een gast die simpelweg wil genieten. Een greep uit de 112 leermomenten en
63 horeca-anekdotes:

- Haal omzet uit klachten
- Creëer terugkomende gasten
- Seksistische mannetjes
- Kinderen of klooihannesjes
- Hersenkwab en lauwe frietjes
- Het goede en foute flirten
- Jongens en meisjes blijven
- ‘Sorry, de keuken gaat dicht!’
- Humor is geen koekje bij de koffie

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Er zijn horeca-adviseurs die achter de tapkast zijn opgegroeid. Of in de keuken. Awesome! Het vak is ze met de pap-, soep-, saus- en dessertlepel ingegeven. Vanuit die basisvorming beoordelen ze wat beter kan op de horecaplekken waar ze komen. Specialisten zijn het. Maak van hun adviezen gebruik!

Ik daarentegen ben niet van die deskundigheid. Mijn specialisme is klant-zijn. Of gast, zoals die adviseurs mij noemen. Gasttevredenheid = klanttevredenheid en omgekeerd. Uit eten gaan of op een terras zitten was in mijn jonge jaren verbijzonderd naar hoogtijdagen. Er moest in het gezin of de familie wat te vieren zijn. Vader, oom of opa tastte dan diep in de buidel om in de voor de hand liggende lokale gelegenheid al etend en drinkend het feestmoment te upgraden. En het feit dat je onbeperkt patatjes kon opscheppen en bijbestellen, was op zich al een feest. Komt nog bij dat het afwasrooster van die avond logischerwijs verviel.

In mijn eigen gevormde jonge gezin waren wij ook geen grote horecagangers. In die zin trad ik in het spoor van mijn ouders. Maar ik zal u verklappen: die karigheid heb ik de laatste twintig jaar rijkelijk ingehaald. Niet als aangeboren kenner. Maar als genieter, zonder weet van hoe de boel georganiseerd is achter de schermen. Ik onderga het. En wil, laat dat gezegd zijn, genieten. Ik ben uit op GENIETMOMENTEN.
Ik geniet intens van het hangen op een terras, of het weg-eten van een eenvoudig dagmenu naast mijn krantje aan de leestafel in een eetcafé. Maar ook van een goed gesprek in een bruine kroeg, of gewoon lekker uit eten gaan met een fijne disgenoot. En van de werkgerelateerde momenten natuurlijk. De grootste groep gebruikers in de horeca zijn zij die in tentjes zitten waar je voor de soep tussen de 3,50 en 7,50 euro betaalt. Tot die groep behoor ik. Van daaruit schrijf ik. Ervaar ik en geniet ik… of niet.
Iets minder vaak zul je me aantreffen in een gelegenheid waar een overnachting rond de 250 euro kost. Of in een restaurant waar het tweede van het zevengangenmenu verbaal aan je tafeltje wordt aangekondigd en uitgelegd. Waarbij de hoeveelheid tekst omgekeerd evenredig is aan de hoeveelheid voedsel die je op je bord aantreft. Wel mooie borden vaak, want daar heb je alle zicht op: groot en leeg. Zo’n uitleg van de ober waarvan 90 procent meteen weer uit je hoofd valt, eindigt dan vaak met “OP EEN BEDJE VAN…” Mooie uitdrukking. Het komische vind ik dan dat de eerste vijf minuten van het tafelgesprek erover gaan wat we schijnbaar op ons bord hebben liggen en wat de ober daar dus blijkbaar over gemeld heeft.

En opeens word ik door een relatie uitgenodigd in een sterrenrestaurant en zit ik daar te smullen van een kostbaar stukje gemasseerd rundvlees. Of vind ik mezelf onverwacht terug in een shoarmatent, die ik doorgaans liever mijd. Bijpratend met een zoon en lekker schranzend van een bak kapsalon.
Dus wat voor een gast is die Troost? Een gast, die als hij écht uit eten gaat toch niet verder denkt dan maximaal drie gangen plus koffie. (Net zoals dit boekje er drie heeft.) Met soms een uitschieter; van shoarma tot gemasseerd rund.

Dan weet je een beetje welke gast dit boekje schrijft.
Een doorsnee.
inhoudsopgaveVoorgerecht 6
Soep in mijn haar 7
Wat voor een gast is die Troost? 9
Oberin 11
De horeca veroverd 13
Verbinden = verwennen 15
Michelin 18
Hoe word ik meer dan gemiddeld? 20
HET HOOFDGERECHT 22
Heeft u gereserveerd? 23
Gasten of eters? 26
Wie wil je zijn? 30
Stomme sommetjes, maar toch! 35
Flirten 37
Zeg wat je ziet 42
U-toyeren 46
Keuzestress 48
Sta aan 51
Wensen oppikken 56
Penetreren 59
Durven 63
Wat luisteren oplevert 66
Echt zijn 71
Kennis of gast 75
Onopgevoede klooihannesjes 77
Blinde vlekken 82
Feedback bij Beatrix 86
Irritante gasten 92
Zelf irritaties creëren 99
Klachten in de hersenkwab 102
De oplossing 109
Jongens en meisjes blijven 114
Lastige mannetjes 118
Humor is geen koekje bij de koffie 122
Irritatie en humor 126
De keuken gaat dicht 129
Warm afscheid 133
NAGERECHT 136
BAKKIE TROOST 154
DE REKENING 158
toelichtingAndré Troost fileert de gedragingen van bedienend personeel in de horeca. Hij is niet achter de bar geboren, maar een gewone gast op je terras, in je restaurant of in je hotel. Een gast die simpelweg wil genieten. Een greep uit de 112 leermomenten en
63 horeca-anekdotes:

- Haal omzet uit klachten
- Creëer terugkomende gasten
- Seksistische mannetjes
- Kinderen of klooihannesjes
- Hersenkwab en lauwe frietjes
- Het goede en foute flirten
- Jongens en meisjes blijven
- ‘Sorry, de keuken gaat dicht!’
- Humor is geen koekje bij de koffie

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: