Motiverende gespreksvoering

Sergio van der Pluijm

gebonden: € 27.50: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789492723215, geïllustreerd, 176 blz., June 2018
Formaat: 25.0 (h) x 17.6 (b) x 2.0 (d) cm. Gewicht: 560 gram.

Uitgever: Het Boekenschap

serienaam/reeks: Coachen Reeks

trefwoorden: coachen;leidinggeven

beschrijving

Wie mensen wil motiveren, heeft zijn oren harder nodig dan zijn mond.

Motivatie is de sleutel tot verandering. Als coachende professional weet je dat. Maar hoe vergroot je die motivatie? Het vaak gebruikelijke overtuigen, oplossen of adviseren kan juist een averechts effect hebben. Wat wél werkt: luisteren, compassie tonen, samenwerken en verandertaal ontlokken.

Coachen 3.0 – motiverende gespreksvoering is het eerste deel van een trilogie over coachen op basis van wetenschappelijke inzichten. Door dit leerboek zullen je gesprekken anders verlopen. Je coachee wordt gemotiveerder en jij krijgt meer voldoening in je werk. Deel 2 zal gaan over oplossingsgericht coachen, deel 3 over coachen met ACT (Acceptance and Commitment Therapy).


‘Sergio beschrijft een combinatie van vaardigheden die mensen werkelijk helpt om stappen te zetten richting positieve verandering.’
William R. Miller, Ph.D., Emeritus Distinguished Professor of Psychology and Psychiatry, The University of New Mexico

‘Met dit heldere, overzichtelijke en vooral praktische boek zou het zomaar kunnen dat ook jij gegrepen wordt door MGV.’
Rik Bes, MINT Inc-gecertificeerd MI-trainer, Centre for Motivation and Change, Hilversum

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Sergio van der Pluijm studeerde algemene sociale wetenschappen. Hij werkte vijftien jaar in het reclasseringsveld en verdiepte zich in diverse methodes van coaching. Vanuit zijn Bureau Bewezen Effect ontwerpt en verzorgt hij breinvriendelijke trainingen voor coachende professionals.
inhoudsopgaveInhoud

Voorwoord William R. Miller
Voorwoord Rik Bes
Inleiding

1 Motiverende gespreksvoering: samenwerken richting verandering
MGV: een gespreksstijl gericht op samenwerking
Motivatie: intrinsiek of extrinsiek?
De effectiviteit van MGV
Wanneer MGV wel of niet inzetten?

2 Je reparatiereflex werkt averechts
De reparatiereflex
Verandertaal
Soorten verandertaal
De beslissingsbalans
Waarom verandertaal ontlokken wérkt

3 Je basishouding kan een geschenk zijn
Kwaliteiten van een betrouwbare gesprekspartner
Dans de soca
De attitude met de 5 a’s

4 Goed gereedschap doet zijn werk
Open vragen
Wat kan er misgaan bij het stellen van een vraag?
Reflectief luisteren
Reflecties en de communicatieloop
Verschillende soorten reflecties
Bevestigen
Samenvatten
Informatie uitwisselen
Herkaderen

5 De motivatiedans: processen in een gesprek
De vier processen
Het eerste proces: engageren
Het tweede proces: focussen
Het derde proces: ontlokken
Het vierde proces: plannen
Gereedheid herkennen
Een actieplan formuleren

6 Verandertaal ontlokken in de praktijk
De taal van het willen
Twaalf manieren om verandertaal te ontlokken
Doelen en waarden verkennen
De taal van het kunnen
Tien manieren om vertrouwenstaal te ontlokken
Verandertaal herkennen
Verandertaal versterken
De taal van commitment
Commitmenttaal ontlokken

7 Weerstand verwelkomen en ombuigen
Wat is weerstand eigenlijk?
Behoudtaal
Wrijving
Verzet
Reflectief luisteren kan altijd
Als de coachee kritiek op je heeft

Verder leren
Tot besluit
Over de auteur
Dankwoord
Literatuurlijst



toelichtingAuteur Sergio van der Pluijm presenteert nieuwe standaard voor coaching

Trainer van ex-gedetineerden deelt kennis over motiverende gespreksvoering

Het boek over motiverende gespreksvoering is uit. Na acht jaar in het reclasseringsveld actief te zijn geweest als trainer, opleider en supervisor richt Sergio van der Pluijm (48) in 2010 een eigen trainingsbureau op. Sinds die tijd traint hij honderden coachende professionals, waaronder docenten, loopbaanbegeleiders en re-integratie-professionals. Speciaal voor hen schreef hij nu een toegankelijk boek over de bewezen-effectieve methode Motiverende gespreksvoering.

In 2001 begint Sergio met een baan als trainer van ex-gedetineerden bij de Reclassering van het Leger des Heils. Vanuit een groot idealisme gaat hij het gesprek aan met vele ex-gedetineerde jongeren en volwassenen met als doel hen te bewegen richting ‘een leven op het rechte pad’. Aanvankelijk vallen de resultaten tegen, maar dan ontdekt hij motiverende gespreksvoering en dat blijkt een complete game-changer te zijn.


Voorheen pleitte hij met veel energie voor een delict-vrij leven met argumenten als: ‘Niemand wordt gelukkig van een leven vol justitie-contacten’. De standaard reactie hierop was: ‘Jij hebt makkelijk praten’ en: ‘De politie moet altijd mij hebben!’ Toen hij motiverende gespreksvoering ging inzetten begon hij beter te luisteren en andere vragen te stellen. ‘Hoe heb je je detentietijd ervaren?’ en ‘Stel dat het je lukt om op een eerlijke manier aan geld te komen, wat zou dat je opleveren?’ Opeens kwam er een ander gesprek op gang: ‘detentie was een hel… dat nooit weer!’ ‘En ja, tuurlijk kom ik liever eerlijk aan mijn geld. Dan heb ik een rustig leven zoals iedereen. Maar ja, hoe doe ik dat?’ Dat opende vervolgens de weg naar een eerlijk gesprek over mogelijkheden en stappen in de gewenste richting.


In een coaching-context zijn dezelfde principes van kracht: als een coachende professional zijn coachee probeert te overtuigen, dan zal de coachee zich hier reflexmatig tegen verzetten. De taal die hij dan spreekt heet ‘behoud-taal’ en maakt tragisch genoeg de kans op verandering kleiner. Gelukkig is het omgekeerde óók waar. Als een coach goed luistert en de juiste vragen stelt gaat de coachee verandertaal spreken. En verandertaal is – zeker bij herhaling en met emotionele lading – een goede voorspeller voor verandering.


Het goede nieuws is dus dat er een methode bestaat waarmee je prettige gesprekken kunt voeren die echt leiden tot gedragsverandering. Het slechte nieuws is dat die methode niet gemakkelijk te leren is. William Miller, de grondlegger van de methode, schreef het voorwoord en zegt daarin: ‘It takes time to develop skillfulness with this method. Be patient with yourself as you learn!’ Sergio hoopt de vele professionals die deze methode nu aan het leren zijn – MGV is hot – te ondersteunen met een lekker leesbaar boek, waar de essentie van de methode in beschreven staat.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: