Sorry for Damage Done

Vincent Wittenberg; Wladimir Manshanden

paperback/ gebrocheerd: € 25.00: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789492051264, geïllustreerd, 352 blz., June 2017, Engels UITVERKOCHT!

Uitgever: The Eriskay Connection

redactie: Nanne op 't Ende

vertaald door: Hélène Planquelle

bewerkt door: Jasper van Es

trefwoorden: archief;database;eindhoven;gemeente;graffiti;publieke ruimte;schoonmaken;sorry;stickers;vandalisme;vernieling

beschrijving

Het vertrekpunt voor dit project was de ontdekking van een gigantische database van foto’s gemaakt door schoonmaakbedrijven in Eindhoven, een stad die bekend staat om zijn industrieel erfgoed en Philips-fabrieken. Tussen 2007 en 2013 hebben deze bedrijven de opdracht gekregen om onwettige beeltenissen van gemeentelijke eigendommen in de publieke ruimte te verwijderen. Als bewijs voor het gedane werk moesten ze elke locatie twee keer fotograferen – voor en na het schoonmaken – wat heeft geleid tot een gigantisch archief van 50.000 beelden.

Toen de auteurs, Vincent Wittenberg en Wladimir Manshanden, op deze bizarre verzameling stuitten, zagen ze er meteen de historische waarde van in. De database is een nauwkeurige zevenjarige inventarisatie van de graffiti- en stickercultuur in Eindhoven, en laat de worsteling zien tussen de strijd tegen vandalisme en het omarmen van subculturen. Het legt ook de stedelijke omgeving vast als een plek waar een verscheidenheid aan mensen hun sporen achter laten.

Sorry for Damage Done bevat drie procent van de gehele database: meer dan vijftienhonderd chronologisch geordende beelden van graffiti en de bijbehorende ‘opgeschoonde’ situaties.

Het boek bevat ook het essay The Destruction of Non Art van Christian Omodeo.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

toelichtingHet vertrekpunt voor dit project was de ontdekking van een gigantische database van foto’s gemaakt door schoonmaakbedrijven in Eindhoven, een stad die bekend staat om zijn industrieel erfgoed en Philips-fabrieken. Tussen 2007 en 2013 hebben deze bedrijven de opdracht gekregen om onwettige beeltenissen van gemeentelijke eigendommen in de publieke ruimte te verwijderen. Als bewijs voor het gedane werk moesten ze elke locatie twee keer fotograferen – voor en na het schoonmaken – wat heeft geleid tot een gigantisch archief van 50.000 beelden.

Vaak zijn de eenvoudige beelden onbedoeld spannend en grappig, of bevatten ze een fascinerend spel tussen de ‘voor’ en ‘na’ situaties. Soms kun je de noodzaak van het schoonmaken bevragen als de schoonmaakresultaten geen duidelijke verbetering opleveren. Maar gelukkig vind je ook genoeg vergane glorie die weer mooi opgeknapt is.

Toen de auteurs, Vincent Wittenberg en Wladimir Manshanden, op deze bizarre verzameling stuitten, zagen ze er meteen de historische waarde van in. De database is een nauwkeurige zevenjarige inventarisatie van de graffiti- en stickercultuur in Eindhoven, en laat de gemeentelijke worsteling zien met de strijd tegen vandalisme, als wel het omarmen van subculturen. Het legt ook de stedelijke omgeving vast als een plek waar een verscheidenheid aan mensen hun sporen achter laten.

Sorry for Damage Done bevat drie procent van de gehele database: meer dan vijftienhonderd chronologisch geordende beelden van graffiti en de bijbehorende ‘opgeschoonde’ situaties.

Het boek bevat ook het essay The Destruction of Non Art van Christian Omodeo, die reflecteert op het debat over de scheidslijn tussen kunst en vandalisme.

Over Vincent Wittenberg
Vincent Wittenberg is een sociaal geëngageerde ruimtelijk ontwerper. Door middel van interventies reageert hij op zijn omgeving, zowel conceptueel als fysiek. Zijn ‘producten’ zijn katalysatoren of voertuigen voor verandering. Hij studeerde in 2009 af aan de Design Academy Eindhoven, en is momenteel ambassadeur voor gewenste spontane vegetatie bij Gewildgroei.

Over Wladimir Manshanden
Wladimir Manshanden is een toegewijde stadsbewoner en straatkunstenaar. Hij werk onder het pseudoniem MANSHANDEN OP STRAAT, en richt zich op het neerzetten van de stad Eindhoven op een vriendelijke en poëtische manier. Samen met fotograaf Rob Stolk neemt hij vaak mensen mee op stadssafari, reizend langs verweesde viaducten, verborgen straatkunst en andere vergeten plaatsen.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: