Kwaliteitsmanagement in de praktijk

Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren

Kees de Vaal; Ouke Pijl; Ben van Schijndel; Jos Groenendijk; Cees Beek; Ton Schenkels

gebonden: € 71.95: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789491743023, geïllustreerd, 554 blz., August 2013
Formaat: 26.1 (h) x 19.1 (b) x 2.4 (d) cm. Gewicht: 1250 gram.

Uitgever: Concept uitgeefgroep

beschrijving

Kwaliteitsmanagement in de praktijk gaat verder dan kwaliteitssystemen, modellen, plannen maken, meten en evalueren (het systeemtechnische perspectief). Het gaat ook over cultuur, communicatie, motivatie en teamgedrag (het sociaal-dynamische perspectief). Dit boek brengt beide perspectieven op kwaliteitsmanagement met elkaar in balans. De technieken, instrumenten en checklists kunnen direct in de praktijk worden toegepast. Uitgangspunt is dat niet alleen systemen en handboeken voor kwaliteit zorgen. Ook de relatie en samenwerking tussen mensen is van cruciaal belang!

Het eerste hoofdstuk legt het fundament voor de rest van het boek met een beschrijving van kernbegrippen en uitgangspunten van kwaliteitsmanagement. Daarna wordt in vier delen de plan-do-check-act-cyclus gevolgd. In elk deel komen zowel modellen, systemen en processen (de harde kant van kwaliteitsmanagement) als relaties en samenwerking (de zachte kant van kwaliteitsmanagement) aan de orde. De inrichting en het gebruik van systemen worden behandeld en daarnaast de manier waarop kwaliteit binnen organisaties kan worden beleefd. Elk hoofdstuk bevat praktijkvoorbeelden en praktische sjablonen en checklists uit diverse sectoren (industrie, onderwijs, zorg, adviespraktijk). Dankzij de opdrachten met uitwerkingen kan de lezer de theorie direct toetsen aan de praktijk.

Dit boek is geschreven voor iedereen die zich wil bekwamen en verbeteren in de toepassingen van kwaliteitsmanagement en zich dus ook wil verdiepen in de theoretische achtergronden. Het is geschreven voor alle sectoren, profit en non-profit.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: