Medische missers en fouten: de gvolgen

Jacqueline Dekker-de Vreese

 
 

paperback/ gebrocheerd: € 24.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789491591204, 221 blz., October 2019
Formaat: 23.4 (h) x 14.9 (b) x 2.3 (d) cm. Gewicht: 417 gram.

Uitgever: Conferent uitgeverij

beschrijving

Omdat het in de zorg om mensenwerk gaat, worden er ook fouten en missers gemaakt. Vaak hebben deze zeer ernstige gevolgen voor degene die het overkomt.

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveInhoudsopgave:
Voorwoord mr. Sophie Hankes
Inleiding
1. Wat omvat de term Zorg?


2. Algemeen hoofdstuk over de zorg en mijn ervaringen in en met de zorg

3. Het belang van een goede communicatie tussen arts en patiënt/cliënt/consument in de zorg
4. Neuroloog Jansen Steur werkzaam in het ziekenhuis Medisch Spectrum Twente; een langslepende kwestie en een zelfmoord
5. Medische fouten gemaakt op de afdeling Cardiologie van het Ruwaard
6. Adrienne Cullen: letselschade door medische fout van gynaecoloog, Universitair Medisch Centrum Utrecht met de dood tot gevolg
7. Rogier Mooij (21 jaar): medische fout door arts-assistente en daarna fout op fout met de dood door fout longarts van Tergooi
8. Baby Luna en haar ouders Chris en Marloes
9. Mylan Tilburg
10. Roos Velthoven (16 jaar)
11. Juri Rosvetov (19 jaar)
12. Abdelhak Nourie (‘Appie’ Nourie)
13. Gerard Eggebeen
14. Hendrik Albertus Jansen
15. Congres The power patient: een verslag geschreven door Lando Mohanlal.
toelichtingIn de zorg werken veel toegewijde mensen 24 uren per dag. Het zijn zware beroepen.
De Nederlandse zorg is technologisch van hoogwaardig niveau. Echter de menselijke waardigheid is in het geding. Er bestaat helaas geen protocol voor aandacht en liefde. Door tijdgebrek is er te weinig persoonlijke aandacht en belangstelling. Omdat het om mensenwerk gaat, worden er ook medische fouten en missers gemaakt. Vaak hebben deze zeer ernstige gevolgen voor degene die het overkomt.
Maar ook de hulpverlener die de fout veroorzaakt heeft, draagt een last met zich mee.
Van deze medische fouten en missers, kunnen hulpverleners maar ook cliënten en patiënten leren.
Dit boek brengt een positieve bijdrage aan het voorkomen van deze fouten en missers.
Schrijfster beschrijft een aantal ernstige fouten en gebeurtenissen met als doel ‘waarheidsvinding’.
Zij geeft daarbij opbouwende kritiek en draagt verbeteringen aan.
Zo stelt schrijfster dat iedere witte jas een andere is. Het is bij de start al belangrijk om te weten welke witte jas je als patiënt/cliënt tegenover je hebt. Is hij of zij een arts? Een arts-assistent of een verpleegkundige? Naambordjes zeggen niet zo veel en zijn vaak niet leesbaar.
Het boek komt met veel positieve feedback. Ook de communicatie speelt een belangrijke rol.
Durf door te vragen als het erop aankomt en hou voet bij stuk.
Dit boek is geschreven voor de professionals en voor iedereen die geïnteresseerd is in de zorg en in hoe het systeem in de praktijk werkt.
  1. Leg in mijn winkelwwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.