Ton ten Have ondernemen zit me in het bloed

Leo Traas

 
 

gebonden: € 39.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789491183034, geïllustreerd, 184 blz., November 2019
Formaat: 30.5 (h) x 24.0 (b) x 2.2 (d) cm. Gewicht: 1033 gram.

Uitgever: Monumentaal Uitgeverij

beschrijving

Het boek ‘Ondernemen zit me in het bloed’ geeft het levensverhaal weer van Ton ten Have, telg uit een ondernemersfamilie. Via grootvader en vader geeft het boek een boeiend overzicht van het zaken doen in de beginjaren van de twintigste eeuw en hoe hij als jonge man wordt klaargestoomd voor het ondernemerschap. Het geeft op een voortreffelijk wijze een inzicht in vijftig jaar geschiedenis van de levensmiddelenbranche. Het zijn stukken geschiedenis die het licht werpen op vandaag en die begrip kweken voor morgen.

Het boekwerk beschrijft de ontwikkeling van de traditionele groothandel en samen-werkingsvormen binnen het Vrijwillig Filiaalbedrijf naar franchising met het grootwinkelbedrijf. Van aanbod- naar vraag gestuurd ondernemen. Of anders gezegd van de focus op het behalen van fabrikantenvolume naar consumentgerichte marketing. Het geeft de evolutie weer van de bedieningswinkel via zelfbedieningswinkel naar de hedendaagse supermarkt en van het aanbod van uitsluitend kruidenierswaren naar een compleet geparallelliseerd foodassortiment vanuit de gehele wereld; efficiënt en ‘just in time’.

Het boek beschrijft de impact van een gedreven ondernemer, geeft zijn ervaring weer en schetst hoe hij invulling geeft aan zijn ambities in een altijd innoverende branche en in een dynamische tijd. Hoe je als ondernemer anticipeert op ontwikkelingen in goede, maar ook in minder goede tijden. Door het nemen van initiatief, vertrouwen te houden en stug door te zetten. Door service- en klantgericht te werk gaan en hierin iedere dag weer voorop te gaan. Maar ook door op andere vlakken betrokkenheid te hebben voor mens en maatschappij.

Een uniek boekwerk dat geschreven is door Leo Traas, oud-hoofdredacteur van het in de supermarktbranche bekende vakblad ‘Foodmagazine’. Het boek is verluchtigd met beelden en is lekker vlot leesbaar. Een prachtig boek, in stijl vormgegeven door broer Leo ten Have.

Kortom een businessboek om even lekker voor te gaan zitten, om met veel plezier te lezen of gewoon door te bladeren en de foto’s te bekijken.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveVoorwoord
V Gebruik je verleden niet als hangmat maar als springplank
VII Een man een man, een woord een woord

Deel 1
1 De handelsgeest blijkt al generaties lang in het bloed te zitten
3 De wereld van opa Hein
9 Opa Hein blijft tot op hoge leeftijd actief
13 Van kruidenierswinkeltje naar succesvolle groothandel
19 Nieuwbouw groothandel en verhuizing naar royalere woning
25 Ondernemen zit Ton in het bloed
29 Het zijn jaren van veel leren en veel ervaringen opdoen
35 Ten Have’s Groothandel verdriedubbelde omzet
41 Kleine kruideniers vaak erg krap bij kas
49 Supermarkt vroeg om andere groothandel
57 Zonder omwegen recht door zee

Deel 2
65 Ton kiest zijn eigen weg en wordt volledig zelfstandig ondernemer
67 Werken bij of samenwerken met Albert Heijn
95 Slechte start nieuw millennium
103 Vertrouwen in Albert Heijn wankelt

Deel 3
113 Tijd voor versterking management. Zoon Gerald komt in de zaak
115 Goed ondernemerschap en sterke winkelformule is gouden combinatie
117 Tijd voor versterking management
123 De relatie wordt afstandelijker

Deel 4
133 De veranderende rol, betrokkenheid op afstand. Zoon Toïne komt in de zaak
135 Je moet als oud-directeur de opvolgers niet in de weg staan
147 Een baken van rust
151 Koopmanschap zal altijd van belang blijven

Deel 5
155 Appendix
157 Kengetallen van de groep
159 Vestigingen
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.