Reflectie in het daltononderwijs

geschiedenis, praktijk en onderzoek

René Berends; Patrick Sins

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Reflectie in het daltononderwijs

paperback/ gebrocheerd: € 25.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789490239053, geïllustreerd, 200 blz., April 2014
Formaat: 23.0 (h) x 14.8 (b) x 1.4 (d) cm. Gewicht: 359 gram.

Uitgever: Saxion Dalton University Press

beschrijving

In het onderwijs wordt in toenemende mate belang gehecht aan reflectie. Veelal
gebeurt dit in het kader van een beweging in het onderwijs richting meer leerlinggericht onderwijs, waarbij leren door ervaren in plaats van leren door directe instructie centraal staat. Om te leren van ervaringen, is reflectie cruciaal.

Het daltononderwijs staat een brede persoonsontwikkeling voor, waarbij leerlingen op school proefondervindelijk het gedrag leren dat benodigd is om (later) een zelfverantwoordelijke, sociale en kritisch-denkende burger te zijn. Reflecteren op wat je denkt, voelt, wilt en doet en van die reflectie leren is daarbij essentieel.

Reflectie in het daltononderwijs, geschiedenis, praktijk en onderzoek beschrijft
de wijze waarop er in de loop der tijd invulling is gegeven aan reflectie in het
daltononderwijs, hoe dat op het moment in de daltonpraktijk gebeurt en hoe
reflectie volgens onderwijswetenschappelijk onderzoek moet worden ondersteund
en gestimuleerd wil het effectief bijdragen aan het leren op leerling-, leraar- en schoolniveau.

Het eerste hoofdstuk geeft weer hoe in het Dalton Plan van Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs, al sprake is van een reflectieve grondhouding.

In het tweede hoofdstuk wordt het reflecteren in de huidige daltonpraktijk beschreven. Daarbij wordt uitgegaan van een inventariserend onderzoek dat onder leraren in zowel het primair als het voortgezet onderwijs is uitgevoerd naar de praktijk van reflecteren op daltonscholen.

In hoofdstuk 3 worden, op basis van een systematische inventarisatie van het
onderzoek naar reflectie, een aantal pedagogisch-didactische richtlijnen voor
het doelmatig ondersteunen en stimuleren van reflectie gegeven. Het afsluitend
hoofdstuk biedt een terugblik op en een beschouwing over de drie eerdere
hoofdstukken.

Aan de vier hoofdstukken hebben de volgende auteurs meegewerkt. René Berends, Mirjam Pierik-Zwaal en Patrick Sins zijn werkzaam bij het lectoraat Daltononderwijs en Onderwijsvernieuwing bij de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion in Deventer; Berends is hoofddocent, onderzoeker en daltonopleider, Pierik-Zwaal onderzoeker en Sins lector. Ruud Welten is als filosoof verbonden aan Tilburg University en is lector Ethics and Global Citizenship van het kenniscentrum Hospitality van Saxion in Deventer en Joseph Kessels is hoogleraar opleidingskundig leiderschap, verbonden aan het Welten Instituut van de Open Universiteit en hoogleraar Human Resource Development aan de Universiteit Twente.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)René Berends is docent Nederlands aan de Academie Pedagogiek en Onderwijs van Saxion Hogeschool; hij is een door de NDV erkende daltonopleider en ontwikkelaar/onderzoeker bij het lectoraat Vernieuwingsonderwijs. René publiceert frequent over taaldidactiek en daltononderwijs en schrijft ook regelmatig voor kinderen. Voor zijn hobby is René actief in een aantal historische werkgroepen in zijn geboorte- en woonplaats Deventer.

Patrick Sins is als lector verbonden aan het lectoraat Vernieuwingsonderwijs bij Saxion in Deventer en Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Als lector genereer hij een verdere aanscherping van de onderwijsvisie van effectief gebleken didactische aanpakken, op basis van enerzijds het schrijven van kritisch wetenschappelijke beschouwingen en anderzijds het uitvoeren van praktijkrelevante wetenschappelijke studies.
Naast zijn werk als promovendus en onderzoeker heeft hij diverse cursussen verzorgd en ontworpen ten behoeve van het wetenschappelijk onderwijs. In zijn huidige aanstelling als lector geef hij vorm aan de professionalisering van studenten en docenten aan de PABO door te participeren in het ontwerpen en inrichten van de academische PABO, de Master Leren & Innoveren en aan het onderbrengen van een onderzoekslijn in het curriculum. Verder werkt hij in het kader van zijn lectoraat intensief samen met scholen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Dalton Vereniging, Nederlandse Jenaplan Vereniging, Freinet Beweging en Verenigde Bijzondere Scholen.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.