Starten in Duitsland

vermijd de grootste valkuilen bij de entree op de Duitse markt

Jan W. Temmink; Jolanda Luimes

 
 

paperback/ gebrocheerd: € 14.95

ISBN: 9789490085605, geïllustreerd, 128 blz., February 2015
Formaat: 21.1 (h) x 13.9 (b) x 1.1 (d) cm. Gewicht: 159 gram.

Uitgever: Het Boekenschap

redactie: Maarten Beernink

beschrijving

De motor van de Duitse economie blijft stabiel doordraaien. Het geheim? Vertrouwen, goede voorbereiding, transparantie en doorzettingsvermogen. Allemaal eigenschappen die de Nederlander heeft. Toch benutten wij de mogelijkheden die Duitsland ons biedt niet volledig. 

Een markt van 81 miljoen consumenten ligt letterlijk om de hoek. En wie in Duitsland actief is, heeft de ultieme vuurdoop doorstaan om wereldwijd actief te zijn. 
Duitsland-experts Jan W. Temmink en Jolanda Luimes leggen de valkuilen bij het starten van je bedrijf in Duitsland haarfijn bloot. 

Denk aan de ideale entreestrategie, het omgaan met cultuurverschillen, de financieel-juridische aspecten en online marketing. Het boek gaat in op een aantal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Starten in Duitsland laat zien welke kansen Nederlandse ondernemers niet moeten laten liggen. Vooral een planmatige voorbereiding is de sleutel tot succes.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Ondernemer Jolanda Luimes traint Nederlandse ondernemers die de stap over de grens willen zetten. Ze brengt mensen bij elkaar, traint en initieert netwerkbijeenkomsten waarbij de ervaringen van ondernemers anderen tot actie aanzetten. Jolanda Luimes wil de Nederlandse ondernemer ervan overtuigen dat een goede voorbereiding essentieel is voor zakelijk succes in Duitsland. Jolanda is een geboren organisator met een groot zakelijk en politiek netwerk.inhoudsopgaveStrategie
15 Wat is dé gouden tip voor het starten van mijn business in Duitsland?
19 Hoe licht een Duits bedrijf jouw bedrijf door?
20 Hoe moet je je eigen bedrijf voorbereiden op de expansie naar Duitsland?
22 De vestigingsplaats is meer dan een keus voor afstand of doelgroep
24 Verborgen verkoopkracht bij de Duitse overheid
26 Waarom zou ik expanderen naar Duitsland en niet naar Frankrijk of Scandinavië?
29 Een strategische alliantie: samen over de grens
30 Starten via een bedrijfsovername, waarom is dat strategisch slim?
32 Waak voor verkeerde Hollandse zuinigheid

Internet
35 Welke rol speelt internet bij het grensoverschrijdend zakendoen?
37 YouTube: een persoonlijke manier om veel mensen te bereiken
38 Wat vindt een Duitse klant belangrijk wanneer hij via internet koopt?
42 LinkedIn is in Nederland populair. Is dat in Duitsland ook het geval?
44 Google AdWords inzetten kan flink in de papieren lopen. Hoe voorkom je dat?
49 De opmars van Facebook en Twitter binnen bedrijven
53 Privacy en bescherming

Verkopen
54 Een eigen Duitse vestiging: meteen doen of pas na verloop van tijd?
56 Hoe ziet het ideale verkoopgesprek eruit?
60 De afronding: het tekenen van het contract
63 Hoe belangrijk is een lage prijs bij het zakendoen met Duitsland?
64 Een Powerpoint-presentatie verstevigt je eerste indruk
65 De uitdraai van mijn algemene voorwaarden
66 Hoe neemt de directie van een Duits bedrijf een besluit?

Cultuur
69 Is het gebruik van titels echt zo belangrijk in Duitsland?
70 Waar ligt de oorsprong van dat strakke Duitse, rigide zakendoen en de lossere mentaliteit van de Nederlander?
72 Mag je overschakelen op het Engels als voertaal?
74 Welke rol spelen je schoenen op een zakelijke Duitse afspraak?
76 Tutoyeren is not done. Is dat nog steeds zo in Duitsland?
79 In Duitsland is je auto een communicatiemiddel. Hoezo?
80 Wat moet je doen als je geen tijd hebt om je gesprek goed genoeg voor te bereiden?
82 Waarom is het zo belangrijk om afspraken altijd vast te leggen? Hoe ver ga je daarin?
84 Hoe kun je een Duits bedrijf het best binnenkomen?

Juridisch en Financieel
86 Hoe ga je verstandig om met Duitse wanbetalers?
90 Insolvenzanfechtung: een risico binnen het Duitse faillissementsrecht
92 Hoe kun je de fiscale risico’s zo klein mogelijk houden?
94 Ik wil naar Duitsland. Moet ik aankloppen bij een Nederlandse of een Duitse bank?
95 Dossiervorming. Wat is dat en waarom is het zo belangrijk?
96 Kun je aanspraak maken op bepaalde subsidies bij ondernemen over de grens?


Checklist
98 Een uitgebreide checklist bij starten in Duitsland

Praktijkcase
107 Philippe Vorst, oprichter en eigenaar van pizzaketen New York Pizza over expansie in Duitsland:
toelichtingDe Nederlander benut de mogelijkheden die Duitsland biedt, niet volledig. En dat is zonde. Een markt van 81 miljoen consumenten ligt letterlijk om de hoek.

Wie in Duitsland actief is, heeft de ultieme vuurdoop doorstaan om wereldwijd actief te zijn. 
Duitsland-experts Jan W. Temmink en Jolanda Luimes leggen de valkuilen bij het starten van je bedrijf in Duitsland haarfijn bloot. 

Denk aan de ideale entreestrategie, het omgaan met cultuurverschillen, de financieel-juridische aspecten en online marketing. Het boek gaat in op een aantal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Starten in Duitsland laat zien welke kansen Nederlandse ondernemers niet moeten laten liggen. Vooral een planmatige voorbereiding is de sleutel tot succes.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.