Sociaal ondernemerschap

Grip op het begrip

Maarten Hogenstijn

Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
 
Sociaal ondernemerschap

paperback/ gebrocheerd: € 9.95

ISBN: 9789463012188, geïllustreerd, 100 blz., November 2018
Formaat: 24.1 (h) x 17.1 (b) x 1.0 (d) cm. Gewicht: 268 gram.

Uitgever: Eburon

trefwoorden: maatschappelijk ondernemen sociaal ondernemerschap

beschrijving

Wat is het doel van een bedrijf: zoveel mogelijk winst maken, of helpen maatschappelijke problemen op te lossen? Steeds meer bedrijven gaan voor de tweede optie. Deze zogeheten sociale ondernemingen zien het oplossen van maatschappelijke problemen als kern van hun bedrijf en houden tegelijk zelfstandig het hoofd boven water.

Sociaal ondernemerschap is in korte tijd uitgegroeid tot een ongekend populair fenomeen. Dat leidt ook tot lastige vragen. Wanneer gaat ‘regulier’ ondernemerschap over in ‘sociaal’ ondernemerschap? Mag je als sociale onderneming wel winst maken? Moet je per se mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst hebben om je een sociale onderneming te mogen noemen? En hoe kun je de meerwaarde van een sociale onderneming aantonen?

In Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip komen de belangrijkste definities, inzichten en invalshoeken aan de orde. We plaatsen sociaal ondernemerschap in de kaders van de participatiesamenleving en nieuwe visies op de economie. De verschillen met verwante begrippen worden geanalyseerd. En we bespreken de actuele stand van zaken in de sector in Nederland. Zo helpen we studenten, docenten, ondernemers en andere belangstellenden om meer grip te krijgen op dit fascinerende begrip én er zelf mee aan de slag te gaan.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Auteur Maarten Hogenstijn is onderzoeker sociaal ondernemerschap binnen het Programma Ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam.inhoudsopgaveInhoud

VOORWOORD
1. INLEIDING EN LEESWIJZER
2. HET KADER: OVER MICROKREDIET, DONUTS EN DE PARTICIPATIESAMENLEVING
2.1 Sociaal ondernemerschap: een kort historisch overzicht
2.2 Opkomst van de participatiesamenleving
2.3 Andere kijk op de economie
2.4 Duurzame ontwikkelingsdoelen
2.5 Tot slot
3. DOEL EN EENHEID
3.1 De ondernemer centraal
3.2 De onderneming centraal
3.3 Ondernemerschap centraal
3.4 Contextuele benaderingen
3.5 Tot slot
4. DEFINITIE
4.1 Wetenschappelijke definitie
4.2 Werkdefinitie voor de Nederlandse context
4.3 Juridische definitie
4.4 Tot slot
5. REFERENTIEKADER
5.1 Het onderscheid met maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.2 Het onderscheid met burgerinitiatieven
5.3 Het onderscheid met inclusief ondernemen
5.4 Het onderscheid met sociale firma’s
5.5 Tot slot
6. TYPEN
6.1 Typologie naar ontstaan
6.2 Typologie naar ondernemerschapsdimensie
6.3 Typologie naar impactgebied
6.4 Typologie naar reikwijdte van ambitie
6.5 Tot slot
7. TOEGEVOEGDE WAARDE
7.1 Theorie: veranderingsleer / theory of change
7.2 De praktijk: impactmeting
8. SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP IN NEDERLAND: DE STAND VAN ZAKEN
8.1 Overzicht van de sector
8.2 Beleidscontext – nationaal
8.3 Beleidscontext – lokaal
8.4 Financieringsmiddelen voor de sector
8.5 Juridische context
8.6 Onderzoek naar de sector
8.7 Onderwijs met betrekking tot sociaal ondernemerschap
8.8 Tot slot
9. VERDER LEZEN
10. AFKORTINGEN, BEGRIPPEN EN TERMINOLOGIE
11. LITERATUUR
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.