De spoorwegen in Nederlands-Indië 1864-1942

Guus Veenendaal

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
De spoorwegen in Nederlands-Indië 1864-1942

gebonden: € 34.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789462584099, geïllustreerd, 232 blz., October 2020
Formaat: 27.4 (h) x 21.0 (b) x 2.6 (d) cm. Gewicht: 1216 gram.

Uitgever: Uitgeverij WBOOKS

beschrijving

Terwijl over de spoorwegen in Nederland tientallen studies
zijn geschreven, die vrijwel elk aspect van de
spoorwegwereld bestrijken, bestaat iets dergelijks over de
spoor- en tramwegen in het voormalige Nederlands-Indië niet.
Er zijn een paar serieuze studies waarin bepaalde delen, zoals
de stations of de stoomlocomotieven, van de spoorwegen in de
‘gordel van smaragd’ zijn beschreven en gedocumenteerd.
Een algemeen overzicht van het ontstaan en wijze van
exploitatie van die spoorwegen gerelateerd aan de politieke
en economische omstandigheden van Insulinde bestaat echter
nog niet.
Waarom kwamen de spoorwegen daar zo laat, waarom niet
eerder? En waarom een lijn van A naar B en niet van C naar D?
En waarom aanleg en exploitatie door de Staat en niet door
particuliere ondernemers? Dit boek probeert antwoorden op
deze vragen te geven. De prachtige spoorwegnetten op Java
en Sumatra in de ‘koloniale’ tijd door Nederlandse ingenieurs
en Indonesische werkers gebouwd, verdienen die aandacht.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

toelichtingTerwijl over de spoorwegen in Nederland tientallen studies
zijn geschreven, die vrijwel elk aspect van de
spoorwegwereld bestrijken, bestaat iets dergelijks over de
spoor- en tramwegen in het voormalige Nederlands-Indië niet.
Er zijn een paar serieuze studies waarin bepaalde delen, zoals
de stations of de stoomlocomotieven, van de spoorwegen in de
‘gordel van smaragd’ zijn beschreven en gedocumenteerd.
Een algemeen overzicht van het ontstaan en wijze van
exploitatie van die spoorwegen gerelateerd aan de politieke
en economische omstandigheden van Insulinde bestaat echter
nog niet.
Waarom kwamen de spoorwegen daar zo laat, waarom niet
eerder? En waarom een lijn van A naar B en niet van C naar D?
En waarom aanleg en exploitatie door de Staat en niet door
particuliere ondernemers? Dit boek probeert antwoorden op
deze vragen te geven. De prachtige spoorwegnetten op Java
en Sumatra in de ‘koloniale’ tijd door Nederlandse ingenieurs
en Indonesische werkers gebouwd, verdienen die aandacht.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.