Nieuwe kaders

Schilderkunst, fotografie en film 1920-1940

Flip Bool; Marieke Jooren; Vera de Lange

Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
 
Nieuwe kaders

gebonden: € 29.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789462583917, geïllustreerd, 144 blz., October 2020
Formaat: 28.9 (h) x 23.7 (b) x 1.7 (d) cm. Gewicht: 895 gram.

Uitgever: Uitgeverij WBOOKS

beschrijving

Abrupte afsnijdingen en extreme perspectieven. Close-ups. Sterke licht-en donkercontrasten en diagonale composities. Nieuwe Fotografie en film uit het interbellum elkaar ontmoeten in één tentoonstelling. Hierin is te zien hoe deze die kunstvormen in Nederland toentertijd sterke verwantschap vertonen. Cineasten, fotografen en schilders kozen vergelijkbare thema’s en stilistische middelen. Met een nieuwe, moderne blik bekekenen ze de zichtbare werkelijkheid.

Voor het eerst is er in Nederland een tentoonstelling die de verwantschappen en onderlinge contacten tussen neorealistische schilderkunst, Nieuwe Fotografie en (avant-gardistische) film in het interbellum onder de loep neemt. Want deze stromingen hebben meer met elkaar gemeen -zowel stilistisch als thematisch- dan tot nu toe werd gedacht. Daarnaast bewogen de beoefenaars van beide disciplines zich regelmatig in dezelfde kringen.

Nieuwe kaders. Schilderkunst, fotografie en film 1920-1940 brengt het werk van onder anderen Erwin Blumenfeld, Eva Bensnyö, Paul Citroen, Piet Zwart, Pyke Koch, Charley Toorop en Carel Willink samen om de gelijktijdige parallellen in hun tijd voor het eerst in beeld te brengen.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Flip Bool is kunst- en fotohistoricus. Hij was hoofdconservator moderne kunst van het Gemeentemuseum, directeur van het Nederlands Fotoarchief, docent aan de Universiteit Leiden. Marieke Jooren is conservator van Museum MORE. Zij is gespecialiseerd in de figuratieve kunst van de late 19de en eerste helft 20ste eeuw.Als filmhistorica werkt Vera de Lange mee aan publicaties, tentoonstellingen en documentaires.toelichtingAbrupte afsnijdingen en extreme perspectieven. Close-ups. Sterke licht-en donkercontrasten en diagonale composities. Nieuwe Fotografie en film uit het interbellum ontmoeten elkaar in één tentoonstelling. Hierin is te zien hoe deze kunstvormen in Nederland toentertijd sterke verwantschap vertonen. Cineasten, fotografen en schilders kozen vergelijkbare thema’s en stilistische middelen. Met een nieuwe, moderne blik bekeken ze de zichtbare werkelijkheid.

Voor het eerst is er in Nederland een tentoonstelling die de verwantschappen en onderlinge contacten tussen neorealistische schilderkunst, Nieuwe Fotografie en (avant-gardistische) film in het interbellum onder de loep neemt. Want deze stromingen hebben meer met elkaar gemeen -zowel stilistisch als thematisch- dan tot nu toe werd gedacht. Daarnaast bewogen de beoefenaars van beide disciplines zich regelmatig in dezelfde kringen.

Nieuwe kaders. Schilderkunst, fotografie en film 1920-1940 brengt het werk van onder anderen Erwin Blumenfeld, Eva Bensnyö, Paul Citroen, Piet Zwart, Pyke Koch, Charley Toorop en Carel Willink samen om de gelijktijdige parallellen in hun tijd voor het eerst in beeld te brengen.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.