Manish Nai

Capturing time

Hans November

paperback/ gebrocheerd: € 19,95: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789462582712, geïllustreerd, 96 blz., juli 2018
Formaat: 27,1 (h) x 22,6 (b) x 0,9 (d) cm. Gewicht: 487 gram.

Uitgever: Uitgeverij WBOOKS

beschrijving

De in Mumbai wonende Manish Nai (Gujarat, 1980) voltooide zijn opleiding teken- en schilderkunst aan de L.S. Raheja School of Art. Hij is een van de weinigen van zijn generatie in India die consequent de abstractie aanhoudt. De kunstenaar werkt uitsluitend met ongewone 'arme' materialen en natuurlijke kleuren. Jutte, karton, canvas, krantenpapier en draad bekrast, plooit, perst en draait hij tot geometrische vormen, tekeningen of werken op paneel.

Abstracte kunst wordt vaak geassocieerd met kilheid, industriële materialen en perfectie. Drie kenmerken die het werk van Nai niet bezitten. De armoedige, geleefde en karaktervolle materialen zitten gewrongen in hun strakke vorm. Opvallend de laatste jaren zijn ook Manish Nai's foto's van billboards van na de financiële crisis in 2008. Advertenties bleven uit en wat zichtbaar werd waren de lege vlakken en metalen structuren van deze billboards in Bombay.

Het Noordbrabants Museum introduceert Manish Nai met de steun van de Renschdael Art Foundation in Nederland, na eerdere succesvolle tentoonstellingen met het werk van Georgia Russell, Claire Morgan en Chiharu Shiota.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

toelichtingDe in Mumbai wonende Manish Nai (Gujarat, 1980) voltooide zijn opleiding teken- en schilderkunst aan de L.S. Raheja Schoof of Art. Hij is een van de weinigen van zijn generatie in India die consistent de abstractie aanhoudt. De kunstenaar werkt alleen met ongewone ‘arme’ materialen en natuurlijke kleuren. Jutte, karton, canvas, krantenpapier en draad bekrast, plooit, perst en draait hij tot geometrische vormen, tekeningen of werken op paneel.

Abstracte kunst wordt vaak geassocieerd met kilheid, industriële materialen en perfectie. Drie kenmerken die het werk van Nai niet bezitten. De armoedige, geleefde en karaktervolle materialen zitten gewrongen in hun strakke vorm. Opvallend de laatste jaren zijn ook Manish Nai’s foto’s van billboards van na de financiële crisis in 2008. Advertenties bleven uit en wat zichtbaar werd waren de lege vlakken en metalen structuren van deze billboards in Bombay.

Het Noordbrabants Museum introduceert Manish Nai met steun van de Renschdael Art Foundation in Nederland, na eerdere succesvolle tentoonstellingen met het werk van Georgia Russell, Claire Morgan en Chiharu Shiota.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling:

Bot detected - pagehit Not For our stats.