Een intense reis

Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooltrauma

Marije Hofland

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Een intense reis

paperback/ gebrocheerd: € 24.90: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789085601289, geïllustreerd, 160 blz., July 2021
Formaat: 23.0 (h) x 15.0 (b) x 1.3 (d) cm. Gewicht: 267 gram.

Uitgever: SWP

beschrijving

Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor één van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is.

Marije Hofland beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp en het herstel van een schooltrauma.

Naast een persoonlijke zoektocht geeft het boek inzicht in hoe divers hoogbegaafdheid is. Het laat duidelijk zien hoe het kan dat deze slimme kinderen het op school toch knap lastig kunnen hebben en dat niet-passend onderwijs zelfs kan leiden tot trauma’s. En als school voor je kind een traumatische ervaring is, wat moet je dan? En wat doet het met jou als ouder?

De weg die Marije met haar gezin aflegt biedt andere ouders herkenning en wellicht aanknopingspunten voor hun hulpvragen. De kennis, tips en adviezen die haar zoektocht heeft opgeleverd zijn zowel voor ouders, leerkrachten (primair, maar ook voortgezet onderwijs) en andere professionals die met kinderen werken een waardevolle bron van informatie. Het kan ze helpen het hoogbegaafde kind beter te begrijpen en te ondersteunen zodat hij of zij zichzelf kan accepteren en zijn of haar superkrachten volop kan inzetten.

Marije Hofland is getrouwd en moeder van een hoogbegaafde zoon. Nadat haar zoon was vastgelopen in het onderwijs begon haar zoektocht naar informatie en oplossingen. Op haar eigen intense en gedreven manier verslond zij alles wat ze over het onderwerp hoogbegaafdheid en de hieraan gerelateerde problemen kon vinden. Ze las boek na boek, volgde trainingen en webinars en las alle artikelen die op haar pad kwamen, tot zij zichzelf met recht ervaringsdeskundige mocht noemen. Ze zet haar kennis en ervaringen in om ouders via informatie, oudergroepen en workshops te ondersteunen en te empoweren.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Marije Hofland is getrouwd en trotse moeder van een hoogbegaafde zoon. Nadat haar zoon was vastgelopen in het onderwijs en één van de duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is, begon haar zoektocht naar informatie en oplossingen. Op haar eigen intense en gedreven manier verslond zij alles wat ze over het onderwerp hoogbegaafdheid en de hieraan gerelateerde problemen kon vinden. Ze las boek na boek, volgende trainingen en webinars, luisterde naar podcasts en las alle artikelen die op haar pad kwamen, tot zij zichzelf met recht ervaringsdeskundige mocht noemen.

Als ervaringsdeskundige voorziet zij ouders, leerkrachten en andere betrokkenen rondom hoogbegaafde kinderen op een empathische, betrokken en persoonlijke wijze van kennis en informatie door middel van presentaties, workshops en ouder peergroepen.
inhoudsopgaveWaarom dit boek? 11
Deel 1
WAT HET BETEKENT OM HOOGBEGAAFD TE ZIJN
Hoofdstuk 1: Hoogbegaafd geboren 18
Hoofdstuk 2: Sneller dan de rest 21
Onder de 130 niet hoogbegaafd? 23
Hoofdstuk 3: Te, te, te… 25
Psychomotorische overexcitability 27
Zintuiglijke overexcitability 29
Intellectuele overexcitability 33
Verbeeldende overexcitability 36
Emotionele overexcitability 38
Hoofdstuk 4: Wanneer is goed ‘goed genoeg’? 42
Fixed versus growth mindset 43
Hoofdstuk 5: Asynchrone ontwikkeling 47
Hoofdstuk 6: De behoefte aan autonomie 50
Hoofdstuk 7: Praten over hoogbegaafdheid is taboe 52
Hoofdstuk 8: Omgaan met hoogbegaafd zijn 54
Deel 2
DE SCHOOL
Hoofdstuk 9: De klassenstrijd 59
Hoofdstuk 10: De ontwikkeling van executieve functies 60
Welke soorten executieve functies zijn er? 62
Oefenen van executieve functies 63
Hoofdstuk 11: Peers 66
Hoofdstuk 12: Hoogintelligent versus hoogbegaafd 68
Hoofdstuk 13: Leren leren 72
Leren op de juiste manier 74
De leerkracht als coach 75
Hoofdstuk 14: Autoriteit 77
Hoofdstuk 15: Automatiseren 79
Automatiseren voor beelddenkers 81
Automatiseren met beweging 83
Hoofdstuk 16: Onderpresteren 85
Hoofdstuk 17: Rechtvaardigheidsgevoel 90
Hoofdstuk 18: Omgaan met frustratie 92
Hoofdstuk 19: Een gevoel van onveiligheid 94
Deel 3
ALS NAAR SCHOOL GAAN TRAUMATISCH WORDT
Hoofdstuk 20: Trauma en de hersenen 97
Window of Tolerance 97
Imposter Syndrom en trauma 99
Hoofdstuk 21: Gedrag als communicatie 101
Hoofdstuk 22: Dr. Jekyll & Mr. Hyde – school versus thuis 104
Hoofdstuk 23: De traumasensitieve school 106
Zorgen voor een traumasensitieve onderwijsomgeving 107
Hoofdstuk 24: Het risico op misdiagnoses 111
ADHD 114
ODD 116
Asperger/ASS 117
Gemiste diagnoses 119
Hoofdstuk 25: Mijn kind is kapot. En nu? 120
Hulpfocus 122
Indirecte benadering 126
Lichamelijke veiligheid herstellen 127
Chronische stress 128
Pas op voor de grote oortjes 129
Hoofdstuk 26: Voor jezelf leren opkomen 121
Hoofdstuk 27: Diep voelen en depressie 133
Existentiële depressie 134
Tips om tot rust te komen 136
Mindfulness 136
Yoga 137
Boksbal 138
Diepe druk 138
Deel 4
WAT DOET DIT MET JOU ALS OUDER?
Hoofdstuk 29: Hulp voor jou als ouder 141
Hulpgroepen op Facebook 141
Ouderhulpgroepen 142
Hoofdstuk 30: De hoogbegaafde ouder 143
Hoogbegaafdheid in de familie 144
Hoofdstuk 31: Als je anders bent dan je kind 146
Nawoord 147
Dankwoord 148
Voor de ouders & leerkrachten 149
Bronnen 151
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.