Marketing in de nieuwe economie

Handleiding voor het creëren van échte waarde

Marco Kuijten

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Marketing in de nieuwe economie

paperback/ gebrocheerd: € 26.90: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789085601142, 244 blz., June 2021
Formaat: 23.0 (h) x 16.1 (b) x 1.6 (d) cm. Gewicht: 394 gram.

Uitgever: Point

beschrijving

Vraag jij jezelf weleens af hoe opvattingen over de economie het werk van de marketeer beïnvloeden? Wie in de maatschappij en de politiek rondkijkt, ziet iets opvallends: onze honderd jaar oude ideeën over de economie zijn aan het veranderen. Aannames over de economie worden ter discussie gesteld.

Kan onze economie wel onbeperkt blijven groeien?
Draagt onze economie wel voldoende bij aan een groei in welzijn?
Profiteert iedereen voldoende van de groei in welvaart?
In Marketing in de nieuwe economie legt Marco Kuijten de link tussen onze opvattingen over de economie en het werk van de marketeer. De opkomst van de nieuwe economie heeft het economieonderwijs op hogescholen en universiteiten al beïnvloed, nu is het tijd voor het marketingonderwijs. Marketingstudenten leren te weinig over de rol die marketing speelt in de maatschappij. Maar vergis je niet! Dit boek is geen economieboek. Het gaat over marketing en haar taak: het creëren van waarde.

Het boek is gericht op hbo-studenten en young professionals die invulling willen geven aan hun werk als marketeer in een nieuwe economie.

Marco Kuijten durft vraagtekens te plaatsen bij de relevantie van marketing, maar geeft ook oplossingen voor hoe het anders kan. Met behulp van praktijkvoorbeelden en een aantal eenvoudige stappen kunnen marketeers werken aan het creëren van échte waarde en zo weer relevant worden. Zowel in het bedrijfsleven als in de maatschappij.

"Het is een pleidooi voor marketing als een positieve kracht,
als een discipline die een werkelijk waardevolle bijdrage levert aan onze samenleving.
Marco gelooft dat dit mogelijk is mits marketeers zich laten leiden door
andere economische uitgangspunten en zich richten op welzijn en op het behoud van
de planeet naast het scheppen van welvaart."
- Uit het voorwoord van Kaj Morel

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)J.M.P. (Marco) Kuijten, is sinds 2012 docent bij de opleiding Commerciële Economie bij Avans Hogeschool te ‘s-Hertogenbosch.

Na een aantal jaren in het bedrijfsleven te hebben gewerkt als marketing analist, business development manager en pricing officer heeft hij besloten om in 2012 het roer om te gooien en het onderwijs in te gaan. Motivatie hiervoor was zijn persoonlijke frustratie over hoe marketing vaak verkeerd wordt gezien binnen én buiten de organisatie. Over hoe marketing vaak als enkel als reclame en communicatie activiteiten worden gezien in plaats van de strategische force for good die marketing kan zijn.

Binnen het onderwijs wil Marco studenten in aanraking laten komen met hoe marketing kan bijdragen aan een betere maatschappij. Dit doet hij onder andere door zijn rol als onderzoeker binnen het lectoraat New Marketing bij het Expertisecentrum Sustainable Business (ESB). Onder leiding van Kaj Morel, auteur van o.a. ‘de betekeniseconomie’, wordt er onderzoek gedaan naar de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de marketing? Hoe veranderen deze uitgangspunten nu ons perspectief op onze economie en maatschappij aan het veranderen zijn?

Binnen zijn rol als onderzoeker en docent bij Avans Hogeschool hoopt Marco een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het onderwijs én de praktijk. Middels ‘Marketing in de Nieuwe Economie’, zijn eerste boek, hoopt Marco studenten voor te bereiden op een rol als change agent binnen het bedrijf. Zo kunnen studenten van nu organisaties helpen om een organisatie van de toekomst te worden.

Naast zijn rollen als docent en onderzoeker publiceert Marco ook regelmatig artikelen op theOptimist.nl over actuele maatschappelijke thema’s op het vlak van duurzaamheid, maatschappij, technologie en economie.
inhoudsopgaveInhoud
VOORWOORD 9
INLEIDING 13
1 HELP MARKETING VERZUIPT 17
1.1 Marketing in vogelvlucht 18
1.2 Waarom marketing haar relevantie heeft verloren 24
1.3 Waarom slimmere technieken marketing minder relevant
maken 29
1.4 Stappen om marketing weer waardevol te maken 32
1.4.1 Een nieuw economisch model 34
1.4.2 Wat vinden marketeers zelf belangrijk? 36
1.4.3 Het stakeholderdenken 37
1.4.4 Waarde creëren 39
2 ECONOMIE DOET ERTOE 41
2.1 Waarom de economie ertoe doet 42
2.2 De oude economie 44
2.3 De nieuwe economie 52
2.4 De rol van de consument in de economie 64
2.5 De nieuwe economie in de praktijk 66
2.5.1 Doughnut economics 67
2.5.2 De sustainable development goals 70
2.5.3 De betekeniseconomie 72
2.6 Casus – inleiding en deel 1 76
2.7 Samenvatting 79
8 Marketing in de nieuwe economie
3 JE IDENTITEIT DOET ERTOE 83
3.1 Waarom het erg is als jouw organisatie er morgen niet meer is 84
3.2 De ontwikkeling van identiteitsmarketing 92
3.3 Identiteit in de praktijk 95
3.4 Casus deel 2 99
3.5 Samenvatting 103
4 ALLE STAKEHOLDERS DOEN ERTOE 105
4.1 Waarom marketing al haar stakeholders centraal moet stellen 106
4.2 De ontwikkeling van het stakeholderdenken 112
4.3 Stakeholderdenken in de praktijk 116
4.4 Casus deel 3 122
4.5 Samenvatting 125
5 WAARDE DOET ERTOE 127
5.1 Waarom marketing waarde(creatie) centraal moet stellen 128
5.2 De ontwikkeling van wat waarde is door de jaren heen 133
5.3 Meervoudige waarde in de praktijk 141
5.3.1 Strategie 1: Profit and Planet 144
5.3.2 Strategie 2: Profit and People 147
5.3.3 Strategie 3: de alleskunners 153
5.3.4 Strategie 4: de sociale onderneming 161
5.4 Casus deel 4 162
5.5 Samenvatting 165
5.6 Ja maar….. 167
6 AAN DE SLAG 171
AFSLUITING 179
DANKWOORD 181
BIJLAGE 1: DOUGHNUT ECONOMICS 183
BIJLAGE 2: DE SDG’S 187
BIJLAGE 3: DE BETEKENISECONOMIE 197
EINDNOTEN 203
OVER DE AUTEUR 221
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.