Vliegen als een vogel

De historie van het nederlandse zweefvliegen

Wim Adriaansen

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Vliegen als een vogel

gebonden: € 34.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789083070650, geïllustreerd, 232 blz., September 2020
Formaat: 30.5 (h) x 21.7 (b) x 1.9 (d) cm. Gewicht: 1197 gram.

Uitgever: Foxy Design

beschrijving

'Als een leeuwerik de zon tegemoet' kopte een krant in april 1930 bij een verslag over de zweefvluchten van een kleine groep enthousiaste mensen op het strand en vanaf het duin bij Noordwijk. Dat is het begin van het zweefvliegen in ons land als georganiseerde sport. Zij zijn niet de eersten. Willem Schukking maakt op 28 juli 1908 vanaf De Stompert bij Soest de eerste sprongen met een vliegtuig zwaarder dan lucht boven Nederlandse bodem, met een door hem gepionierd zweefvliegtuig, naar een voorbeeld van de broers Wright in de Verenigde Staten. Vliegen als een vogel is hun verhaal en dat van andere pioniers. Het is een bundeling van artikelen die eerder zijn verschenen in luchtvaartbladen, aangevuld met niet eerder gepubliceerd materiaal. Het boek beschrijft de historie van het zweefvliegen vanaf het begin tot praktisch het einde van de twintigste eeuw. Van zelfbouw door eenlingen of in clubverband van eigen zweefvliegtuigen in de periode voor de oorlog tot de herstart na 1945. Van de opleiding van jongelui, gesteund door de overheid, als mogelijke start van een carrière in de luchtvaart. Het verhaal achter de ontwikkeling en bouw in ons land van hoogwaardige zweefvliegtuigen als de V-20 voor de oorlog en de KNVvL-491, T-10 en T-20 en de Sagitta in de jaren erna. De geschiedenis ook van deze en andere oldtimers als historisch erfgoed uit een verleden dat nog niet eens zo ver achter ons ligt.

Wim Adriaansen was ruim vijftig jaren instructeur zweefvliegen. Hij debuteerde in 1965 met een boek over de Sport in de luchtvaart en is de auteur van een aantal leerboeken over vlieginstructie en over de geschiedenis van de luchtvaart. Hij was lid en voorzitter van de afdeling Zweefvliegen en later lid van het Hoofdbestuur van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Wim Adriaansen is bestuurslid van de Stichting Historisch Zweefvliegarchief en van de Nederlandse Vereniging voor Militaire Historie
Mars & Historia.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Wim Adriaansen was ruim vijftig jaren instructeur zweefvliegen. Hij debuteerde in 1965 met een boek over de Sport in de luchtvaart en is de auteur van een aantal leerboeken over vlieginstructie en over de geschiedenis van de luchtvaart. Hij was lid en voorzitter van de afdeling Zweefvliegen en later lid van het Hoofdbestuur van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Wim Adriaansen is bestuurslid van de Stichting Historisch Zweefvliegarchief en van de Nederlandse Vereniging voor Militaire Historie Mars & Historia.inhoudsopgave1. Beginjaren
1.1 De kunst van het vliegen
1.2 Willem Schukking
1.3 Dirk Vreede. Een Vliegende Hollander
1.4 Het vliegen moet geleerd worden, De Planeur Scrive
1.5 Kalong als voorbeeld. Jan Hilgers en de jonge luchtvaart
1.6 Maar telt het doel alleen. De zweeftoestellen van Walton von Hemert
1.7 Andere pioniers van de zweefvlucht

2. Jaren twintig
2.1 Fokker, pionier van de sleepstartmethode
2.2 Start in Duitsland, Anthony Fokker als zweefvlieger
2.3 Het Zeilvliegtuig van Platz
2.4 Vlieghaas
2.5 Vliegen op een bezemsteel

3.1930 – 1932
3.1 Leeuwerik
3.2 ENZC
3.3 Zweefvliegclub voor Jongeren
3.4 Zweefvliegkampen in Egmond en op Terlet

4. Jaren dertig
4.1 Zögling als toonbeeld van de zweefvliegsport
4.2 Een Zögling op bestelling
4.3 Hoekstra H-1
4.4 Jan Wijkens en de Universal
4.5 De Koekoek van Jan Schiere
4.6 De Zweefvlieg van Charles van Hoos
4.7 Een blauwe vogel
4.8 De vlucht van een pelikaan
4.9 Grunau-8, Tweezitter van het Nederlandsch Instituut voor Zweefvliegen
4.10 Vliegschool Fransen en NV Vliegtuigbouw
4.11 Roeland Snellen

5.De oorlog en daarna
5.1 Nieuwe start na de oorlog
5.2 KNVvL 491. Een Nederlands prestatiezweefvliegtuig
5.3 T-10 en T-20. Twee Nederlandse zweefvliegtuigen
5.4 Slingsby Sailplanes
5.5 Vlootbeleid
5.6 De Sagitta

6. Als een vogel

Noten
Afkoringen
Literatuur
Personenregister
toelichting‘Als een leeuwerik de zon tegemoet’ kopte een krant in april 1930 bij een verslag over de zweefvluchten van een kleine groep enthousiaste mensen op het strand en vanaf het duin bij Noordwijk. Dat is het begin van het zweefvliegen in ons land als georganiseerde sport. Zij zijn niet de eersten. Willem Schukking maakt op 28 juli 1908 vanaf De Stompert bij Soest de eerste sprongen met een vliegtuig zwaarder dan lucht boven Nederlandse bodem, met een door hem gepionierd zweefvliegtuig, naar een voorbeeld van de broers Wright in de Verenigde Staten. Vliegen als een vogel is hun verhaal en dat van andere pioniers. Het is een bundeling van artikelen die eerder zijn verschenen in luchtvaartbladen, aangevuld met niet eerder gepubliceerd materiaal. Het boek beschrijft de historie van het zweefvliegen vanaf het begin tot praktisch het einde van de twintigste eeuw. Van zelfbouw door eenlingen of in clubverband van eigen zweefvliegtuigen in de periode voor de oorlog tot de herstart na 1945. Van de opleiding van jongelui, gesteund door de overheid, als mogelijke start van een carrière in de luchtvaart. Het verhaal achter de ontwikkeling en bouw in ons land van hoogwaardige zweefvliegtuigen als de V-20 voor de oorlog en de KNVvL-491, T-10 en T-20 en de Sagitta in de jaren erna. De geschiedenis ook van deze en andere oldtimers als historisch erfgoed uit een verleden dat nog niet eens zo ver achter ons ligt.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.