The Programmer | User Interface

Eigenzinnige programmeurs en het raakvlak met de eigenaardigheden van echte eindgebruikers.

Antoni Dol

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
The Programmer | User Interface

paperback/ gebrocheerd: € 19.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789083044002, geïllustreerd, 254 blz., July 2020
Formaat: 20.8 (h) x 14.7 (b) x 1.9 (d) cm. Gewicht: 376 gram.

Uitgever: Pumbo.nl B.V.

trefwoorden: webdesign

beschrijving

Eigenzinnige programmeurs en het raakvlak met de eigenaardigheden van echte eindgebruikers.

PUI is een variant op GUI. Een Graphical User Interface, ook wel scherm wordt genoemd. Het is het raakvlak tussen een eindgebruiker en een computersysteem. Dat is de plek waar de interactie tussen een eindgebruiker en een software-applicatie plaatsvindt. De plek waar je de computer en de programma’s bestuurt. Bij PUI is de G van Graphical vervangen voor de P van Programmer. Nu symboliseert de afkorting het raakvlak tussen de eindgebruikers en programmeurs: the Programmer | User Interface. Dat is waar PUI voor staat.
Onder deze noemer schreef ik ruim tien jaar lang columns voor interne en externe publicaties. Het is het thema achter alle columns over Design, Het designproces, User Research, Interaction Design, User Interface Design, Visual Design, Usability en de columns over boeken en films.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Antoni Dol (1963) studeerde af als illustrator, studeerde reclame en was 3 jaar freelance illustrator. Hij was 20 jaar werkzaam in de IT voor bekende Nederlandse bedrijven. Antoni schreef columns en artikelen voor in- en externe publicaties en tijdschriften over webdesign. Hij schreef handboeken over XAML, Silverlight en Interactieontwerp.
Nu schrijft Antoni sciencefictionverhalen die afspelen in de nabije toekomst en op Aarde, waarbij nieuwe en falende techniek van invloed is op mens en maatschappij. Daarnaast schrijft hij verhalen die zich afspelen in een toekomstige maatschappij en de gevolgen van problemen die daarin kunnen ontstaan.
inhoudsopgaveInhoudsopgave

Voorwoord v

Deel I - Design 1
Uit de lucht gegrepen 2
The Change Function 4
The Long Nose 7
Iedereen Designer 9
Microsoft design 11
The Microsoft Roadmap for Design 15
“It’s Design, Jim! But not as we know it…” 17
Goeroe meditation 20

Deel II - Proces 23
Twee dingen 24
Designpolitie 27
Moment voor een koppel 30
Het heilige vuur 32
Je weet niet wat je niet weet34
Non Disclosure 36
The Breadcrumbs paradox 39
The man in the middle 42
The User Proxy 44
What works makes you happy 47
Verkoopverhaal50
10 impediments voor Scrum 52
Je verzint ze waar je bij staat 54

Deel III - User Research 57
Bouw voor jezelf 58
Heat Maps 60
Hulp bij Zelfhulp 63
The Cut 65
The fly on the wall 68
Users First 70
Users for Dummies 72
User Buddy 75
Being a User 77
Deel IV - Interaction Design 79
Pilecabinets en windowshopping 80
Invisible design 82
Antropomorfisme 85
Applaus en fooi 88
Het Web voorbij 90
Applications in Flow 93
Art Nouveau en Interaction design 97
Attente assistente 99
De buitenkant 101
De Design Rationale 103
Positief geluid 105
Exercise in Excise 107
Uurtje-factuurtje 110
Flow in software 113
Female design 115
Flow in charts 118
Maak het Intuïtief 120
De gebruikersbehoeftenpiramide 123
De duurzaamheid van pixels 126
Death by website 129
Gebarentaal132
The Gorilla-arm effect 135
The User Context 137
De UX van AJAX 139
Vergissen is menselijk 141
Take time to gain time 143
Software / Products 145
Deel V - User interface design 147
Inventing interfaces 148
Auto’s en software vergeleken 150
3D UI1 53
Op weg naar het doel 156
Designing hyperlinks 159
The Layout Explosion 162
RVMF 165
Het einde van de .ico 168
Zero interface 170
Sterretje = verplicht 173
Deel VI -Visual Design 177
Design matters 178
Duur per pixel 180
Fit and Finish 183
Self-referential design 185
Selling whitespace 187
Het concept concept 189
Deel VII - Usability 191
E-commerce vs. Intranet
usability 192
Skeuomorphism 195
Talking of Hotels 197
Talking of toilets 200
Talking of toilets again 203
Deel VIII - Boeken/Films 207
The Hassle Budget 208
Autonomy, Mastery, Purpose 210
Bewust van het onbewuste 212
Creativiteit in software 214
The missing manual 216
The User Plan 219
Een boek! Een boek? 222

Over de schrijver 224
Index 226
Literatuurlijst 240
Hyperlinklijst 242
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.