Kroniek van de Tour de France

Het spectaculaire huwelijk tussen sport en commercie

Jeroen Visbeek

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Kroniek van de Tour de France

paperback/ gebrocheerd: € 19.90: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789083025865, geïllustreerd, 162 blz., May 2021
Formaat: 22.8 (h) x 15.2 (b) x 1.5 (d) cm. Gewicht: 280 gram.

Uitgever: Uitgeverij Zodiak

illustrator: Alfred Knol

trefwoorden: astrologie geschiedenis levensverhaal ronde van frankrijk tour de france wielrennen

beschrijving

De Tour de France werd in 1903 geboren als een zeer succesvolle marketingstunt van een noodlijdende sportkrant. Dankzij het huwelijk tussen sport en commercie is de Tour stevig ingebed in de maatschappij en verbonden met het leven zelf. Deze kroniek beschrijft op verrassende wijze het levensverhaal van het sportspektakel.

Veel aandacht is er voor de strijd achter de schermen: de spanningen tussen de belangen van de renners, ploegen, sponsors, media, toeschouwers, wielerunie en Tourdirecteuren. De wisselwerking tussen deze partijen karakteriseert de levensloop wat resulteert in twaalf fases met kenmerkende thema’s, bijvoorbeeld de ploegentucht, internationalisering en dopinggebruik.

Dit boek over de organisatie van het evenement is rijkelijk gevuld met de vele mythes en anekdotes die vaak te mooi blijken om waar te zijn, maar desondanks hun glans behouden. En uiteraard komt in dit levensverhaal het spannende koersverloop van alle edities aan bod. Alle Tourwinnaars hebben een verhaal; hun pech, opoffering, lijden en heldendom.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveLijden voor het heldendom 5
Kroniek van 107 edities 9
Proloog 10
1903-1912 Ram Grand Départ 11
1912-1930 Stier Merkenploegen 20
1930-1947 Tweelingen Landenploegen 29
1947-1957 Kreeft Ploegentucht 35
1957-1973 Leeuw Vedettes 43
1973-1987 Maagd Village Départ 55
1987-1998 Weegschaal Globalisering 65
1998-2010 Schorpioen Revitaliseren 72
2010-2020 Boogschutter Doorkachelen 93
2020-2043 Steenbok Vastklampen 99
Duiding volgens het Dierenriemmodel 101
De twaalf levensfases 118
Dierenriemmodel 135
Cijfers en weetjes 139
Algemeen eindklassement 1903-2020 149
Geraadpleegde literatuur 152
Index 153
Dierenriemtekens 159
toelichtingDe Tour de France werd in 1903 geboren als een zeer succesvolle marketingstunt van een noodlijdende sportkrant. Dankzij het huwelijk tussen sport en commercie is de Tour stevig ingebed in de maatschappij en verbonden met het leven zelf. Deze kroniek beschrijft op verrassende wijze het levensverhaal van het sportspektakel.
Veel aandacht is er voor de strijd achter de schermen: de spanningen tussen de belangen van de renners, ploegen, sponsors, media, toeschouwers, wielerunie en Tourdirecteuren. De wisselwerking tussen deze partijen karakteriseert de levensloop wat resulteert in twaalf fases met kenmerkende thema's, bijvoorbeeld de ploegentucht, internationalisering en dopinggebruik.
Dit boek over de organisatie van het evenement is rijkelijk gevuld met de vele mythes en anekdotes die vaak te mooi blijken om waar te zijn, maar desondanks hun glans behouden. En uiteraard komt in dit levensverhaal het spannende koersverloop van alle edities aan bod. Alle Tourwinnaars hebben een verhaal; hun pech, opoffering, lijden en heldendom.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.