Je Brein Vitaal

Met elke hap een gezonde stap

Rineke Dijkinga

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
Je Brein Vitaal

gebonden: € 29.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789083001920, geïllustreerd, 408 blz., January 2021
Formaat: 27.8 (h) x 20.3 (b) x 3.0 (d) cm. Gewicht: 1471 gram.

Uitgever: Rineke Dijkinga Books

fotografie: Saskia Palma

illustrator: Martijn van der Voo

redactie: Mirjam Pijning

trefwoorden: brein leefstijl overgewicht voeding

beschrijving

JE BREIN VITAAL
Met elke hap een gezonde stap.

Een fit en vitaal brein - wie wil dat nu niet? Een gezond brein draagt bijvoorbeeld bij aan levenslust, positieve emoties, een goede nachtrust, stressbestendigheid, mentale en emotionele stabiliteit en controle over je eetlust. En uiteraard draagt een gezond brein bij aan je leervermogen, een goede concentratie en een goed geheugen. Bovendien zorgt een gezond brein ervoor dat je zelfs op hoge leeftijd nieuwe hersenverbindingen kunt aanleggen. Zo blijf je jong van geest.

Uitgaande van de normale en gezonde gang van zaken (de fysiologie) stelt je brein heel wat eisen aan voeding en leefstijl om vitaal te kunnen blijven. Zo is bekend dat je brein een grootverbruiker is van vitale voedingsstoffen, dat chronische stress de gezonde gang van zaken flink kan verstoren en dat er volop beschermende voedingsstoffen aanwezig moeten zijn. Darmgezondheid is wellicht de belangrijkste voorwaarde als het gaat om breinvitaliteit. Dit biedt volop aanknopings­punten om aan de slag te gaan.

Dit boek richt zich op 9 pijlers voor breinvitaliteit:
1. Vitaal, volwaardig, onbewerkt en divers voedsel
2. Ontstekingsremmend eten
3. Een optimale spijsvertering, darmgezondheid en ontgiftingscapaciteit
4. Voeding met volop beschermende stoffen
5. Stressregulatie en voeding
6. Gezonde glucose- en insulineniveaus / gezond gewicht
7. Gezond hart- en vaatsysteem
8. Gezonde kook- en bereidingstechnieken
9. Aandacht voor milieu, natuur, duurzaamheid en natuurwetten

Al deze aspecten beïnvloeden elkaar. Zo kan gezond(er) eten voor je darmen ook een positief effect hebben op je gewicht, je stemming, je stressbestendigheid, de kwaliteit van je slaap en daarmee ook weer een positieve invloed op je brein­vitaliteit.


Lieneke van de Griendt, huisarts/auteur:
“Rineke inspireerde mij tot het nadenken over de relatie tussen voeding en gezondheid tijdens mijn zoektocht naar de oorzaak van chronische ziekten. Zij laat ons als geen ander beseffen hoe belangrijk het is om respectvoller en met meer aandacht met voeding om te gaan, als we gezond oud willen worden.”

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

recensie citaatWie haar werk kent, weet dat Dijkinga niet over één nacht ijs gaat. Dus zit ook dit vuistdikke kookboek vol kennis en weetjes. Ideaal voor mensen met interesse voor de impact van bepaald voedsel op je lichaam, zeker als je kampt met gezondheidsissues.
Zo zijn er recepten, zoals aardappelmuffins, om meer eiwitten binnen te krijgen – goed voor het ouder wordende lijf. Of bloeddrukverlagende en vaatversterkende voeding, zoals een espresso-amandeltaartje. De ingrediënten zijn (lees meer op de URL)
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.