Kleuradvies

Elementaire kleurenleer voor het maken van eenvoudige kleuradviezen

 
 

paperback/ gebrocheerd: € 33.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082658460, geïllustreerd, 108 blz., November 2018
Formaat: 29.7 (h) x 21.0 (b) x 0.6 (d) cm. Gewicht: 419 gram.

Uitgever: Stichting Nederlandse Kleurenschool

trefwoorden: design interieuradvies keuzedeel k0218 keuzedeel kleuradvies kleur kleuradvies kleurenleer kleurontwerp

beschrijving

Kleur is een elementair natuurverschijnsel. Lang voordat er sprake was van een maatschappelijke cultuur zoals wij die vandaag de dag kennen, was de natuur vervuld van kleur en had ze betekenis voor het overleven van de mens. Tegenwoordig is kleur een belangrijk onderdeel van onze maatschappij. Het is overal aanwezig en speelt een grote rol bij de communicatie. Kleur waarschuwt ons in het verkeer, geeft aan wat de kwaliteit van voedsel is, laat via de huidskleur zien of iemand ziek is, ze maakt ons alert op bepaalde gebeurtenissen, ze geeft stemming en betekenis aan architectuur, ze maakt het mogelijk dat mensen met hun kleding een bepaalde identiteit uitstralen, ze bepaalt in sommige situaties hoe we (moeten) handelen, etcetera. Kortom: kleur kleurt het bestaan van de mens.

Als we kleuradvies geven, dan is het noodzakelijk kennis van kleur te hebben, kennis van kleur zorgt ervoor dat je je keuzes goed kan beargumenteren. Met boek dit wordt de elementaire kennis aangereikt om eenvoudige kleuradviezen te maken en te beargumenteren.

Dit boek is gebaseerd op de kwalificatie van het keuzedeel Kleuradvies K0218 (MBO3) en de exameneisen van de beroepsorganisatie van Kleurdeskundigen (stichting BNK) voor dit keuzedeel.



Dit boek geeft je de kennis en handvatten om een objectief kleuradvies voor een interieur en/of exterieur te maken en te presenteren aan je opdrachtgever. Door de juiste kennis toe te passen kan je beargumenteren waarom je je keuzes gemaakt hebt. Kleur is niet alleen een zaak van gevoel, kleur gedraagt zich volgens wetten. Kennis van deze wetten zorgt ervoor dat je efficiënter tot je kleurkeuzes komt en deze professioneel beargumenteerd kunt presenteren.

In de tweede druk zijn er tekstuele wijzigen doorgevoerd en is de opmaak hier en daar verbeterd. Daarnaast zijn de belangrijke begrippen geaccentueerd. Daarnaast is er per leerblok een samenvatting en vragen bij het leerblok toegevoegd.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Jan de Boon is architect, beeldend kunstenaar, kleurgever en auteur van diverse boeken en wetenschappelijke artikelen op het gebied van kleur en zintuigen. Hij ontwikkelde een ontwerpmethodiek voor kleurgeving van de architectuur op basis van de waarnemings-psychologie en de fenomenologie. Zijn bedrijf verzorgt succesvol concepten en uitvoering van kleurprojecten in binnen- en buitenland, zoals ziekenhuizen, scholen, kantoren en woningen.

Mark Kotterink is voorzitter van de Nederlandse Kleurenschool. Van jongs af aan is hij vertrouwd met kleurmeting, kleurcommunicatie, kleurtechniek en kleurontwerp. Hij ontwikkelt kleurtrainingen, adviseert bij kleurproblematiek en doet onderzoek bij kleurgeschillen. Hij is lid van diverse internationale kleurenorganisaties zoals de International Colour Association, en lid van de Study Group on Color Education (CE) van het AIC. Daarnaast is hij oprichter en bestuurslid van de Beroepsorganisatie van Nederlandse Kleurdeskundigen.
inhoudsopgaveInhoudsopgave ........................................................................................................................................ 7
Voorwoord .............................................................................................................................................. 9
Kleur voor altijd ........................................................................................................... 11
Kleur in de natuur en de maatschappij ......................................................................... 13
Samenvatting Leerblok “Inleiding in de kleurenleer” ........................................................................... 18
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 19
Het ordenen van kleuren .............................................................................................. 20
De kleurenruimte ......................................................................................................... 30
Kleurordeningsystemen ............................................................................................... 32
Kleurcollecties ............................................................................................................. 36
Samenvatting Leerblok “Kleursystematiek” ......................................................................................... 39
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 41
Kleurwerking ............................................................................................................... 42
Kleurcontrasten ............................................................................................................ 45
Harmonie en disharmonie ............................................................................................ 50
Definities van kleur .................................................................................................. 68
Kleursymboliek en associatie ................................................................................... 72
Samenvatting Leerblok “Kleurpyschologie” ......................................................................................... 75
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 77
Interieurstijlen .......................................................................................................... 78
Trends ....................................................................................................................... 83
Samenvatting Leerblok “Stijlen en trends” ........................................................................................... 86
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 87
Kleur in de media ..................................................................................................... 88
Samenvatting Leerblok “Kleur en de media” ........................................................................................ 91
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 92
Het beoordelen van kleuren ...................................................................................... 93
Samenvatting Leerblok “Kleurbeoordelen en colormetrie” .................................................................. 97
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 98
Het kleuradvies ......................................................................................................... 99
Samenvatting Leerblok “Het maken van een eenvoudig kleuradvies” ............................................... 105
Vragen bij het Leerblok ....................................................................................................................... 106
Literatuur ............................................................................................................................................. 107
toelichtingKleur is een elementair natuurverschijnsel. Lang voordat er sprake was van een maatschappelijke cultuur zoals wij die vandaag de dag kennen, was de natuur vervuld van kleur en had ze betekenis voor het overleven van de mens. Tegenwoordig is kleur een belangrijk onderdeel van onze maatschappij. Het is overal aanwezig en speelt een grote rol bij de communicatie. Kleur waarschuwt ons in het verkeer, geeft aan wat de kwaliteit van voedsel is, laat via de huidskleur zien of iemand ziek is, ze maakt ons alert op bepaalde gebeurtenissen, ze geeft stemming en betekenis aan architectuur, ze maakt het mogelijk dat mensen met hun kleding een bepaalde identiteit uitstralen, ze bepaalt in sommige situaties hoe we (moeten) handelen, etcetera. Kortom: kleur kleurt het bestaan van de mens.

Als we kleuradvies geven, dan is het noodzakelijk kennis van kleur te hebben, kennis van kleur zorgt ervoor dat je je keuzes goed kan beargumenteren. Met boek dit wordt de elementaire kennis aangereikt om eenvoudige kleuradviezen te maken en te beargumenteren.

Dit boek is gebaseerd op de kwalificatie van het keuzedeel Kleuradvies K0218 (MBO3) en de exameneisen van de beroepsorganisatie van Kleurdeskundigen (stichting BNK) voor dit keuzedeel.



Dit boek geeft je de kennis en handvatten om een objectief kleuradvies voor een interieur en/of exterieur te maken en te presenteren aan je opdrachtgever. Door de juiste kennis toe te passen kan je beargumenteren waarom je je keuzes gemaakt hebt. Kleur is niet alleen een zaak van gevoel, kleur gedraagt zich volgens wetten. Kennis van deze wetten zorgt ervoor dat je efficiënter tot je kleurkeuzes komt en deze professioneel beargumenteerd kunt presenteren.

In de tweede druk zijn er tekstuele wijzigen doorgevoerd en is de opmaak hier en daar verbeterd. Daarnaast zijn de belangrijke begrippen geaccentueerd. Daarnaast is er per leerblok een samenvatting en vragen bij het leerblok toegevoegd.

  1. Leg in mijn winkelwwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.