Kleuradvies

elementaire kleurenleer voor het maken van eenvoudige kleuradviezen

Mark Kotterink; Jan de Boon

 
 

gebonden: € 39.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082658439, geïllustreerd, 88 blz., August 2017 UITVERKOCHT!

Uitgever: Stichting Nederlandse Kleurenschool

beschrijving

Kleur is een elementair natuurverschijnsel. Lang voordat er sprake was van een maatschappelijke cultuur zoals wij die vandaag de dag kennen, was de natuur vervuld van kleur en had ze betekenis voor het overleven van de mens. Tegenwoordig is kleur een belangrijk onderdeel van onze maatschappij. Het is overal aanwezig en speelt een grote rol bij de communicatie. Kleur waarschuwt ons in het verkeer, geeft aan wat de kwaliteit van voedsel is, laat via de huidskleur zien of iemand ziek is, ze maakt ons alert op bepaalde gebeurtenissen, ze geeft stemming en betekenis aan architectuur, ze maakt het mogelijk dat mensen met hun kleding een bepaalde identiteit uitstralen, ze bepaalt in sommige situaties hoe we (moeten) handelen, etcetera. Kortom: kleur kleurt het bestaan van de mens.

Als we kleuradvies geven, dan is het noodzakelijk kennis van kleur te hebben, kennis van kleur zorgt ervoor dat je je keuzes goed kan beargumenteren. Met dit boek wordt de elementaire kennis aangereikt om eenvoudige kleuradviezen te maken en te beargumenteren.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Jan de Boon is architect, beeldend kunstenaar, kleurgever en auteur van diverse boeken en wetenschappelijke artikelen op het gebied van kleur en zintuigen. Hij ontwikkelde een ontwerpmethodiek voor kleurgeving van de architectuur op basis van de waarnemings-psychologie en de fenomenologie. Zijn bedrijf verzorgt succesvol concepten en uitvoering van kleurprojecten in binnen- en buitenland, zoals ziekenhuizen, scholen, kantoren en woningen.

Mark Kotterink is voorzitter van de Nederlandse Kleurenschool. Van jongs af aan is hij vertrouwd met kleurmeting, kleurcommunicatie, kleurtechniek en kleurontwerp. Hij ontwikkelt kleurtrainingen, adviseert bij kleurproblematiek en doet onderzoek bij kleurgeschillen. Hij is lid van diverse internationale kleurenorganisaties zoals de International Colour Association, en lid van de Study Group on Color Education (CE) van het AIC. Daarnaast is hij oprichter en bestuurslid van de Beroepsorganisatie van Nederlandse Kleurdeskundigen.
inhoudsopgaveInhoudsopgave ........................................................................................................................................ 7
Voorwoord .............................................................................................................................................. 9
Hoofdstuk 1.Hoofdstuk 1. Hoofdstuk 1. Hoofdstuk 1.Hoofdstuk 1. Hoofdstuk 1. Kleur voor altijd ........................................................................................................... 11
Hoofdstuk 2.Hoofdstuk 2. Hoofdstuk 2. Hoofdstuk 2.Hoofdstuk 2. Hoofdstuk 2. Kleur in de natuur en de maatschappij ......................................................................... 13
Samenvatting Leerblok “Inleiding in de kleurenleer” ........................................................................... 18
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 19
HoofHoof dstuk 3. dstuk 3.dstuk 3. dstuk 3. Het ordenen van kleuren .............................................................................................. 20
Hoofdstuk 4.Hoofdstuk 4. Hoofdstuk 4. Hoofdstuk 4.Hoofdstuk 4. Hoofdstuk 4. De kleurenruimte ......................................................................................................... 30
Hoofdstuk 5.Hoofdstuk 5. Hoofdstuk 5. Hoofdstuk 5.Hoofdstuk 5. Hoofdstuk 5. Kleurordeningsystemen ............................................................................................... 32
Hoofdstuk 6.Hoofdstuk 6. Hoofdstuk 6. Hoofdstuk 6.Hoofdstuk 6. Hoofdstuk 6. Kleurcollecties ............................................................................................................. 36
Samenvatting Leerblok “Kleursystematiek” ......................................................................................... 39
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 41
HoofHoof dstuk 7. dstuk 7.dstuk 7. dstuk 7. Kleurwerking ............................................................................................................... 42
Hoofdstuk 8.Hoofdstuk 8. Hoofdstuk 8. Hoofdstuk 8.Hoofdstuk 8. Hoofdstuk 8. Kleurcontrasten ............................................................................................................ 45
Hoofdstuk 9.Hoofdstuk 9. Hoofdstuk 9. Hoofdstuk 9.Hoofdstuk 9. Hoofdstuk 9. Harmonie en disharmonie ............................................................................................ 50
Hoofdstuk 10.Hoofdstuk 10. Hoofdstuk 10. Hoofdstuk 10.Hoofdstuk 10. Hoofdstuk 10. Definities van kleur .................................................................................................. 68
Hoofdstuk 11.Hoofdstuk 11. Hoofdstuk 11. Hoofdstuk 11.Hoofdstuk 11. Hoofdstuk 11. Kleursymboliek en associatie ................................................................................... 72
Samenvatting Leerblok “Kleurpyschologie” ......................................................................................... 75
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 77 Hoofdstuk 12.Hoofdstuk 12. Hoofdstuk 12. Hoofdstuk 12.Hoofdstuk 12. Hoofdstuk 12. Interieurstijlen .......................................................................................................... 78
Hoofdstuk 13.Hoofdstuk 13. Hoofdstuk 13. Hoofdstuk 13.Hoofdstuk 13. Hoofdstuk 13. Trends ....................................................................................................................... 83
Samenvatting Leerblok “Stijlen en trends” ........................................................................................... 86
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 87
HoofHoof dstuk 14. dstuk 14.dstuk 14. dstuk 14. Kleur in de media ..................................................................................................... 88
Samenvatting Leerblok “Kleur en de media” ........................................................................................ 91
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 92
Hoofdstuk 15.Hoofdstuk 15. Hoofdstuk 15. Hoofdstuk 15.Hoofdstuk 15. Hoofdstuk 15. Het beoordelen van kleuren ...................................................................................... 93
Samenvatting Leerblok “Kleurbeoordelen en colormetrie” .................................................................. 97
Vragen bij het Leerblok ......................................................................................................................... 98
Hoofdstuk 16.Hoofdstuk 16. Hoofdstuk 16. Hoofdstuk 16.Hoofdstuk 16. Hoofdstuk 16. Het kleuradvies ......................................................................................................... 99
Samenvatting Leerblok “Het maken van een eenvoudig kleuradvies” ............................................... 105
Vragen bij het Leerblok ....................................................................................................................... 106 Literatuur ............................................................................................................................................. 107
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.