IE in Bedrijf 6 Inbreuk op IE-rechten

Alles wat u moet weten over intellectuele eigendom voor uw bedrijf

Marjolein Driessen; Theo-Willem van Leeuwen

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
IE in Bedrijf 6 Inbreuk op IE-rechten

gebonden: € 44.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082373257, geïllustreerd, 298 blz., February 2020
Formaat: 21.7 (h) x 15.4 (b) x 2.2 (d) cm. Gewicht: 719 gram.

Uitgever: Legaltree B.V.

trefwoorden: architectuur auteursrecht domeinnamen fashion fotografie ie-rechten inbreuk intellectuele eigendom merken merkenrecht meubels modellenrecht ...

beschrijving

Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven.

Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom.

Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (6) komt alles aan bod dat met inbreuk op intellectuele eigendomsrechten (‘IE-rechten’) te maken heeft. Of je nu vindt dat een andere partij inbreuk maakt of dat je zelf wordt aangesproken op inbreuk. De auteurs lichten daarbij een aantal branches uit waarin inbreuk op IE-rechten een grote en dagelijkse rol speelt: de meubelbranche, de fashionindustrie, de kunstwereld (schilderijen en architectuur), de fotografiebranche en de reclame-industrie. Daarnaast worden conflicten met namen (handelsnamen, merken en domeinnamen) uitgelicht; voor elke branche relevant. Soms worden inbreukzaken belicht vanuit de kant van de rechthebbende en in andere gevallen vanuit de partij die wordt aangesproken op inbreuk. Vele vragen worden behandeld en zoveel mogelijk beantwoord, zoals: waar moet je op letten als je een partij wil aanspreken op inbreuk, hoe verzamel je bewijs, hoe kun je je verweren, met wat voor claims en kosten moet je rekening houden? Natuurlijk staat ook dit boek vol met geïllustreerde voorbeelden, krijgen ondernemers bruikbare en direct toepasbare tips over het voorkomen en tegengaan van inbreuk en worden fabels de wereld uit geholpen.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops.

Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
inhoudsopgave1 Inbreuk op IE-rechten, namaak en strategie 17

1.1 Namaak en online aanbod nepartikelen 19
1.2 Het tegengaan en voorkomen van namaak 22
1.3 Online aanbod en Notice and Take Down 24
1.4 Namaak en sociale media 25
1.5 Inbreuk: teveel in de slipstream van een ander product 27
Voorbeeld: IN GOLD WE TRUST-hoodies 28
1. Vormgeving 28
2. Opdruk en merkgebruik 29
3. Verkoopkanaal 30
4. Communicatie 30
5. Strategie om inbreuk aan te pakken 31

2 Meubels en accessoires 33

2.1 Meubels en auteursrecht 35
Automatische bescherming 41
Waarop auteursrecht? 41
Wie is de rechthebbende? 42
2.2 Inbreuk auteursrecht – de criteria 46
2.3 Meubels en modellenrecht 55
Nieuwheid en eigen karakter 55
Voordelen EU-modelregistraties 59
2.4 Inbreuk modelrecht – de criteria 60
2.5 Meubels en merkenrecht 66
Geen IE-recht, toch bescherming? 69

3 Fashion 71

3.1 Fashion: inbreuk of inspiratie? 73
3.2 Fashion & auteursrecht 74
3.3 Fashion & modellenrecht 82
3.4 Fashion & merkenrecht 87
3.4.1 Woordmerken 88
3.4.2 Beeldmerken 90
3.4.3 Vormmerken 92
3.4.4 Patroonmerken 95
3.4.5 Positiemerken 96
3.5 Trends in mode 102
3.6 Opdruk T-shirts; merkgebruik of versiering? 106
3.7 Opdruk T-shirts; merkgebruik of parodie? 110

4 Kunst 117

4.1 Kunst – definitie 119
4.2 Kunst – schilderijen 122
Duur auteursrecht 129
4.3 Specifieke regels bij schilderijen / kunst- en bouwwerken 131
‘Openbaar maken/verveelvoudigen door eigenaar van een schilderij’ 131
‘Dezelfde soort schilderijen maken’ 132
‘Panoramavrijheid’ 132
‘Incidenteel gebruik’ 134
4.4 Kunst – bouwwerken 135
Persoonlijkheidsrechten van architecten 136

5 Foto’s 153

5.1 Zijn foto’s auteursrechtelijk beschermd? 155
5.2 Wanneer zijn foto’s niet auteursrechtelijk beschermd? 159
5.3 Wie heeft welke rechten? 166
Maker is rechthebbende 166
Andere rechthebbenden 167
Portretrecht 168
Bewijs 170
5.4 Inbreuksituaties en uitzonderingen 171
Excuses 172
5.4.1 Uitzondering auteursrecht: gebruik via sociale media 173
5.4.2 Uitzondering auteursrecht: gebruik van foto’s als citaat 175
5.4.3 Uitzondering auteursrecht: overname uit de pers (‘persexceptie’) 181
5.4.4 Uitzondering auteursrecht: privékopie 183
5.4.5 Uitzondering auteursrecht: hyperlinken en embedden 183
5.4.6 Uitzondering auteursrecht: parodie 190
5.5 Inbreuk en dan? 191
To do-lijst bij inbreuken 192
To do-lijst als je een sommatie krijgt 193
Berekenen schadevergoeding 194

6 Reclame 199

6.1 Vergelijkende reclame 201
Voorwaarden vergelijkende reclame 201
6.2 Zoekwoorden, Google AdWords 211
6.3 Metatags 217

7 Conflicten rond namen 223

7.1 Problemen rond handelsnamen (bedrijfsnamen) 225
Inbreuk oudere handelsnaam 225
Inbreuk ouder merk 227
7.1.1 Vergelijkbare handelsnamen 227
7.1.2 Beschrijvende handelsnamen 228
7.1.3 Fictieve handelsnamen 231
7.1.4 De aard van het bedrijf 233
7.1.5 Gebied waarin beide bedrijven actief zijn 234
7.2 Problemen rond productnamen 236
Normaal gebruik? 238
7.2.1 Identieke productnaam voor dezelfde producten 240
7.2.2 Overeenstemmende productnaam voor soortgelijke producten 242
7.2.3 Aanhaken bij een bekend merk 245
7.3 Problemen rond domeinnamen 250
7.3.1 Domeinnaam identiek aan of overeenstemmend met oudere handelsnaam 251
7.3.2 Domeinnaam identiek aan ouder merk 255
7.3.3 Domeinnaam overeenstemmend met merk 256
7.3.4 De simpele administratieve UDRP-procedure 258
7.3.5 Dealers en wederverkopers van merkproducten 259

8 Wat te doen bij inbreuk? 267

8.1 Wat te doen tegen inbreuk – stappenplan 269
8.1.1 Stap 1: bescherm je werk of merk 269
Geen IE-recht, toch bescherming 270
8.1.2 Stap 2: verzamel bewijsmateriaal 271
8.1.3 Stap 3: bepaal of je een kansrijke claim hebt 274
8.1.4 Stap 4: wat is je doel? 275
8.1.5 Stap 5: contact met de ‘inbreukmaker’ 275
8.1.6 Stap 6: regeling of procedure 278
8.2 Een sommatie(brief), wat nu? – stappenplan 278
8.2.1 Geldige rechten? 279
8.2.2 Rechthebbende? 279
8.2.3 Inbreuk? 280
8.2.4 Regeling of verweer 280
8.3 Juridische maatregelen/procedures 284
Merk: oppositie 284
Merk: verval / nietigheid 284
Model: nietigheid 285
Domeinnamen: UDRP 285
IE-rechten: beslag leggen 286
IE-rechten: kortgeding 286
IE-rechten: bodemprocedure 287
8.4 Kosten 288
Kortgeding 288
Bodemprocedure 288

Over de auteurs
Marjolein Driessen 290
Theo-Willem van Leeuwen 291

Nawoord 292
toelichtingInbreuk op IE-rechten is het zesde deel in de boekenserie IE in Bedrijf. In dit deel, dat los van de rest te lezen is, vertellen auteurs Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen bedrijven en ondernemers alles wat ze moeten weten over inbreuk op IE-rechten op onder meer design, merken, foto’s en in reclame. In begrijpelijke taal en met veel herkenbare praktijkvoorbeelden leggen ze uit hoe je inbreuken voorkomt of oplost.

‘Inbreuk op intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) zoals auteursrechten, modelrechten of merkrechten, komt heel veel voor en kan ieder bedrijf overkomen’, zegt auteur Marjolein Driessen, partner IE- en reclamerecht bij advocatenkantoor Legaltree. ‘Hoewel je met de juiste kennis veel inbreukproblemen kunt voorkomen en oplossen, weten de meeste ondernemers niet goed wat hun positie is. Met het praktische boek Inbreuk op IE-rechten willen we daar verandering in brengen.’

Inbreuk op IE-rechten bevat uitleg, praktische informatie, tips en fabels. Aan bod komen vragen als:
● Waar moet je op letten als je een partij wil aanspreken op inbreuk op design of content, zoals foto’s?
● Hoe verzamel je in dat geval bewijs?
● Welke claims kun je verwachten als je zelf wordt aangesproken, en hoe verweer je je daartegen?
● Hoe los je conflicten over namen (handelsnamen, merken en domeinnamen) op?
Daarnaast geven de auteurs veel voor ondernemers herkenbare voorbeelden, onder meer uit branches waarin inbreuk op IE-rechten dagelijkse praktijk is, zoals de meubelbranche, de fashionindustrie, de kunstwereld, de fotografiebranche en de reclame-industrie.

De serie IE in Bedrijf bestrijkt het IE-recht gedurende de hele levenscyclus van een bedrijf. Van de positionering van het merk, bescherming van creaties, het maken van reclame tot inbreuk en het oplossen van conflicten.

Marjolein Driessen is IE-specialist en partner bij advocatenkantoor Legaltree. In haar praktijk focust ze zich op merken, vormgeving, foto’s en reclame. Theo-Willem van Leeuwen is merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.