IE in Bedrijf 3 Vormgeving

alles wat u moet weten over intellectuele eigendom voor uw bedrijf

Marjolein Driessen; Theo-Willem van Leeuwen

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
IE in Bedrijf 3 Vormgeving

gebonden: € 21.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082373226, geïllustreerd, 121 blz., April 2016
Formaat: 21.8 (h) x 15.4 (b) x 1.2 (d) cm. Gewicht: 349 gram.

Uitgever: Legaltree B.V.

trefwoorden: auteursrecht design inbreuk merken modellenrecht modelregistratie octrooirecht vormgeving

beschrijving

Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven.

Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom.

Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (3) bespreken de auteurs de bescherming van vormgeving, bijvoorbeeld door middel van het modellenrecht en het auteursrecht. In begrijpelijke, zo min mogelijk juridische taal wordt besproken wat het belang is van vormgeving, hoe vormgeving kan worden beschermd en wanneer inbreuk wordt gemaakt op de betreffende intellectuele eigendomsrechten zoals het modellen- en het auteursrecht. Het boek staat vol met geïllustreerde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs. Fabels worden de wereld uit geholpen en ondernemers krijgen bruikbare en direct toepasbare tips over de bescherming van hun intellectueel eigendom.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops.

Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
inhoudsopgave1 Het belang van vormgeving 13

1.1 Het belang van design 15
1.2 Hoe kan vormgeving worden beschermd? 17
1.3 Stappenplan bij de bescherming van vormgeving 20
Vast te leggen stappen: 20

2 Kan ik vormgeving via het auteursrecht beschermen en hoe doe ik dat? 23

2.1 Bescherming van vormgeving – auteursrecht (copyright) 25
2.2 Vereisten voor bescherming en uitzonderingen 28
Wat kan geen werk zijn? 30
Stijl 31
2.3 Wie verkrijgt bescherming? 33
De maker 33
Werknemer/werkgever 34
Meerdere makers 34
Werk openbaar gemaakt door een bedrijf 35
Werk wordt gemaakt onder leiding/toezicht van 36
2.4 Bescherming tegen wat/wie? 37

3 Wat is een model en wat zijn de vereisten? 41

3.1 Model – bescherming van het uiterlijk van producten 43
3.2 Vereisten voor bescherming 44
Nieuwheid 44
Eigen karakter 47
3.3 Wat kan geen model zijn? 48
Technische functie 48
Verbindingsstukken 49
Andere uitzonderingen 50
3.4 Bescherming tegen wat/wie? 51

4 Hoe claim ik modelrechten? 53

4.1 Registratie 55
4.2 Niet geregistreerd, toch bescherming (?) 57
4.3 Hoe lang duurt modelbescherming? 58
4.4 Wie is de rechthebbende? 59

5 Hoe bescherm ik een model in de praktijk? 61

5.1 Wat kan allemaal een model zijn? 63
5.2 Waar registreren? 63
5.3 Verloop van de procedure 66
5.4 Wat voor soort afbeeldingen gebruiken in de aanvraag? 67
Kenmerkende eigenschappen 67
a. Lijntekening of foto? 68
b. Stippellijnen 72
c. Kleuren 75

6 De meerwaarde van een modelregistratie 79

6.1 Rechter gaat uit van de geldigheid van een geregistreerd model 81
6.2 Voordeel: modelhouder/opdrachtgever beschouwd als rechthebbende 84
6.3 Voordeel: EU-bescherming 87
6.4 Voordelen modelregistratie ten opzichte van het merkenrecht 87
Problemen met vormmerken in de praktijk 88
Geen gebruikseis bij modellen 89
In het geheim alvast de rechten claimen 90
Voordelen ten opzichte van beeldmerken 91

7 Wat kan ik bestrijden als (model)rechthebbende? 95

7.1 Modelrecht, het uitsluitend recht om… 97
Beschermingsomvang 99
7.2 Inbreuk 99
Inbreuk op meubels 100
Inbreuk op kleding 100
Inbreuk op verpakkingen 103
Inbreuk op grafische vormgeving 105
Inbreuk op een update van vormgeving 106
Inbreuk op functioneel (industrieel) design 107
7.3 Inbreuk, en dan? 109

Over de auteurs
Marjolein Driessen 111
Theo-Willem van Leeuwen 112

Nawoord 113
toelichting‘Vormgeving’ is het derde deel in de 8-delige reeks over intellectueel eigendom (‘IE’). Geen naslagwerk voor in de boekenkast om daar nooit meer uit te komen, maar net als de andere delen, een écht praktisch handboek voor iedereen die geen risico’s wil nemen als het gaat om de bescherming van intellectueel kapitaal.

Ook dit deel van IE in Bedrijf is weer geschreven in begrijpelijke taal en staat vol met visueel ondersteunde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. De auteurs, Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en IE-specialist en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor, rekenen af met hardnekkige fabels en geven tegelijk bruikbare en direct toepasbare tips ter bescherming van intellectueel eigendom.

In deel 3 van IE in Bedrijf – ‘Vormgeving’ gaan Driessen en Van Leeuwen in op de bescherming van zowel grafische vormgeving als productvormgeving. Vooral via het zogenaamde modellenrecht, maar ook de belangrijkste aspecten van het auteursrecht en merkenrecht komen aan bod. Inbreuk op het ontwerp van onder meer meubels, kleding, verpakkingen, grafische vormgeving en functioneel (industrieel) design wordt besproken. ‘Vormgeving’ is hierdoor niet alleen van groot belang voor ondernemingen die hun intellectueel eigendom willen beschermen, maar ook voor bijvoorbeeld (grafisch) vormgevers, designers en fotografen.

Het intellectuele eigendomsrecht is een bonte verzameling van wettelijke regelingen op het gebied van creativiteit zoals modellenrecht, auteursrecht, merkenrecht, handelsnaamrecht en octrooirecht. Voor ondernemers is het vaak ondoenlijk om de juiste weg te vinden in het oerwoud van regelingen en deze optimaal toe te passen. “Het komt veel voor dat geen juridisch advies wordt ingewonnen of dat advies wordt gegeven door juristen die geen specialist zijn op dit gebied. Dat leidt regelmatig tot verkeerde adviezen en onnodige rechtszaken die veel energie, tijd en geld kosten. Daar willen we met deze uitgave graag iets aan doen”, aldus de auteurs.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.