IE in Bedrijf 2 Bescherming van ideeën

alles wat u moet weten over intellectuele eigendom voor uw bedrijf

Marjolein Driessen; Theo-Willem van Leeuwen

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
IE in Bedrijf 2 Bescherming van ideeën

gebonden: € 22.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082373219, geïllustreerd, 126 blz., November 2015
Formaat: 21.8 (h) x 15.4 (b) x 1.2 (d) cm. Gewicht: 372 gram.

Uitgever: Legaltree B.V.

illustrator: Nanette Hoogslag

trefwoorden: auteursrecht bescherming ideeen ie-recht intellectueel eigendom intellectuele eigendom

beschrijving

Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven.

Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom.

Dit vormde de aanleiding om een serie handboeken over dit onderwerp samen te stellen in de taal van ondernemers. In dit deel (2) gaan de auteurs in op de (on)mogelijkheden van ideeënbescherming, bijvoorbeeld door middel van het auteursrecht en het octrooirecht. In begrijpelijke, zo min mogelijk juridische taal wordt besproken hoe een idee ontstaat, wat de voorwaarden zijn om bescherming te kunnen claimen en wanneer inbreuk wordt gemaakt op de betreffende intellectuele eigendomsrechten zoals het auteurs- en octrooirecht. Het boek staat vol met geïllustreerde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs. Fabels worden de wereld uit geholpen en ondernemers krijgen bruikbare en direct toepasbare tips over de bescherming van hun intellectueel eigendom.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops.

Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
inhoudsopgave1 Een goed idee: de start van een nieuwe episode 13

1.1 Ik heb een idee, wat nu? 15
1.2 Ideeën zijn niet beschermd; alleen de uitwerking is te
beschermen 15
1.3 Stappenplan – van idee naar product/dienst 17
a. ‘Een’ idee creëren 17
b. Idee uitwerken 19
c. Idee testen/prototype maken 20
d. Idee vastleggen? 20
e. Bedrijfseconomische analyse 21
f. De laatste stap: productie en marktintroductie 22

2 Kan ik een idee beschermen en zo ja, hoe doe ik dat via het auteursrecht? 25

2.1 Een idee 27
2.2 Bescherming van een idee – auteursrecht (copyright) 27
Automatische bescherming 33
2.3 Vereisten voor bescherming en uitzonderingen 35
Wat kan geen werk zijn? 37
2.4 Wie verkrijgt bescherming? 42
Werknemer/werkgever 43
Meerdere makers 43
Werk openbaar gemaakt door een bedrijf 44
Werk wordt gemaakt onder leiding/toezicht van 45
2.5 Bescherming tegen wat/wie? 47

3 Hoe bescherm ik een idee via het octrooirecht? 51

3.1 Octrooi – bescherming van een technische uitvinding 53
3.2 Bescherming van een idee – octrooirecht 54
Octrooiaanvrage 54
3.3 Vereisten voor bescherming 57
3.4 Bescherming tegen wat/wie? 58
Inbreukrisico 59
Informatie uit octrooipublicaties 60
Octrooigemachtigden 62

4 Hoe kunnen problemen in het auteursrecht worden voorkomen? 65

4.1 Het uitwerken van ideeën 67
4.2 Het vastleggen van ideeën 67
a. Belastingdienst 68
b. Aangetekend versturen 68
c. Notaris 69
d. i-DEPOT 69
e. Proces-verbaal deurwaarder 69
4.3 Het maken van afspraken 70
4.4 Pitchen en presenteren 72
4.5 Wat moet je vooral niet doen? 81

5 Hoe claim ik alle rechten? 83

5.1 Auteursrecht 85
a. leg alle fasen van het creatieproces vast 85
b. bewaartermijn 87
Registratie van auteursrecht in het buitenland 87
5.2 Octrooirecht 89
5.3 Modellenrecht 90
5.4 Merkenrecht 92
5.5 Symbolen 94
Copyright – © 95
Geregistreerd merk – ® 95
Trademark symbool ™ - 96
Geregistreerd model – D 96
Octrooi – Patented 96
5.6 Op welke naam registreren?

6 Wat kan ik bestrijden als (auteurs)rechthebbende? 101

6.1 Auteursrecht, het uitsluitend recht om… 103
Uitsluitend recht 103
Openbaar maken 103
Verveelvoudigen 104
6.2 Inbreuk 105
Inbreuk op producten 105
Inbreuk op karakters 107
Inbreuk op spelconcepten 109
Inbreuk op TV-formats 111
6.3 Uitzonderingen in het auteursrecht 117
6.4 Geen IE-recht, toch bescherming 118
6.5 Inbreuk, en dan? 120
toelichting‘Bescherming van ideeën’ is het tweede deel in de 8-delige reeks over intellectueel eigendom (‘IE’). Geen naslagwerk voor in de bibliotheek, maar net als de andere delen een écht praktisch handboek voor ondernemers en bedrijven die geen risico’s willen nemen als het gaat om de bescherming van hun intellectuele kapitaal.

‘IE in Bedrijf’ is geschreven in begrijpelijke, zo min mogelijk juridische taal en staat vol met visueel ondersteunde voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs: Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en IE-specialist en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor. Zij rekenen af met wijdverbreide misverstanden en geven tegelijk bruikbare en direct toepasbare tips aan ondernemers over de bescherming van hun intellectueel eigendom.

Het tweede deel van de serie heeft als titel ‘Bescherming van ideeën’. In dit deel gaan Driessen en Van Leeuwen in op de (on)mogelijkheden van ideeënbescherming, bijvoorbeeld via het auteursrecht. Het hoofdstuk over octrooirecht is geschreven door Europees octrooigemachtigde en octrooirechtspecialist Michiel Cramwinckel. In duidelijke taal bespreken de auteurs hoe een idee ontstaat, hoe de waarde van een idee te herkennen, wat de voorwaarden zijn om bescherming te kunnen claimen en wanneer inbreuk wordt gemaakt op de betreffende IE-rechten.

Het intellectuele eigendomsrecht is een bonte verzameling van wettelijke regelingen zoals merkenrecht, modellenrecht, auteursrecht, handelsnaamrecht en octrooirecht. Voor ondernemers is het vaak bijzonder ingewikkeld om de juiste weg te vinden in het oerwoud van wettelijke regelingen en deze optimaal toe te passen in hun bedrijf. “Hardnekkige misverstanden en foute adviezen zorgen voor tijdrovende en vooral dure juridische kwesties. Zonde, want het intellectuele eigendom van een onderneming kan bij een juiste bescherming en toepassing juist zeer waardevol zijn”, aldus de auteurs.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.