IE in bedrijf 1 Handelsnamen en merken

alles wat u moet weten over intellectuele eigendom voor uw bedrijf

Marjolein Driessen; Theo-Willem Leeuwen van

  Tip: stuur dit boek door naar iemand anders! 
IE in bedrijf 1 Handelsnamen en merken

gebonden: € 21.50: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082373202, geïllustreerd, 114 blz., April 2015
Formaat: 21.7 (h) x 15.5 (b) x 1.5 (d) cm. Gewicht: 407 gram.

Uitgever: Legaltree B.V.

illustrator: Nanette Hoogslag

trefwoorden: auteursrecht bescherming handelsnaam handelsnamen ie-recht inbreuk intellectueel eigendom intellectuele eigendom merk merken ondernemer

beschrijving

Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? De auteurs van deze uitgave krijgen in hun dagelijkse praktijk veel vragen over dit onderwerp van ondernemers en bedrijven.

Het oerwoud aan regels is verwarrend voor de leek. De term 'intellectuele eigendom' is voor velen al onbegrijpelijk. In de ogen van de auteurs is er in Nederland nog teveel onduidelijkheid en onwetendheid op het gebied van intellectuele eigendom.

Dit vormde de aanleiding om een serie boeken over dit onderwerp samen te stellen. In dit deel (1) staat de vraag centraal: 'Hoe positioneer ik mijn bedrijf het beste in de markt?'. Daarbij komen onder meer aan bod hoe het zit met handelsnamen en merken, het ontstaan ervan, de verschillen ertussen en hoe merken en handelsnamen kunnen (of moeten) worden beschermd, de exploitatie van merken en handelsnamen en hoe inbreuk op een merk of naam is tegen te gaan.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, modellen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar klanten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doel- en oplossingsgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, procedeert ze bij de rechter of instanties als merkenbureaus. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, gastblogs en in (internationale) vakbladen. Ze geeft daarnaast regelmatig cursussen en workshops.

Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap gemaakt naar een carrière als merkenjurist bij een gerenommeerd internationaal merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2007 startte hij zijn eigen merkenbureau: Abcor. Uitgangspunt is het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van het merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, het aanpakken van online merkinbreuk via websites en sociale media et cetera). Daarbij worden de grenzen van het recht opgezocht. Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers.
inhoudsopgave1 Naam-/merkcreatie: de start van een nieuwe episode

De eerste stap richting een nieuwe naam
Familienamen
Fictieve en fantasienamen
Beschrijvende namen
Verwijzende/associatieve namen
Merken en handelsnamen gebaseerd op een gewoon woord
Stappenplan naam-/merkcreatie

2 Wat is een handelsnaam, wat zijn de vereisten en hoe bescherm ik een handelsnaam?

Handelsnaam
Bescherming van een handelsnaam
Vereisten voor bescherming
Bescherming tegen wat/wie?

3 Wat is een merk en hoe registreer ik een merk?

Een merk
Woordmerken
Logo’s/beeldmerken
Slagzinnen
Vormmerken
Kleurmerken
Klankmerken
Bijzondere merken

4 Welke eisen stelt de wet aan een merk en wat kan geen merk zijn?

Een merk – de eisen
Grafische weergave of ook digitaal
Onderscheidend vermogen
Wat kan geen merk zijn?
Openbare orde/goede zeden
Gebruik van staatssymbolen
Misleidende merken

5 Wat is het verschil tussen een handelsnaam en een merk?
En: is registratie van een merk wel nodig?

Gebruik vs. registratie
Onderscheidend?
Regionaal vs. Benelux
Naam vs. teken
Reikwijdte bescherming
Belang merkregistratie

6 Hoe kunnen problemen met een handelsnaam/merk worden voorkomen?

Het belang van goed (voor)onderzoek
Wat nu als er een gelijkende naam gevonden wordt?

7 Hoe claim ik alle rechten?

Registratie geeft rechten, niet het enkele gebruik
Hoe lang duurt merkbescherming?
Waar en hoe wordt een merk geregistreerd?
Op wiens naam wordt het merk geregistreerd?
Voor welke producten en diensten wordt een merk geregistreerd?
Waar vindt registratie plaats: in Nederland / EU / wereldwijd?
China
Stappenplan

8 Wat kan ik bestrijden met een handelsnaam of merkregistratie?

Handelsnaam
Jongere gelijke(nde) handelsnaam
Plaats van vestiging
Aard van de onderneming
Verwarringsgevaar
Conclusie
Merkrecht
Artikel 2.20 BVIE
Sub a – identiek teken / identieke waren/diensten
Sub b – overeenstemmend teken / soortgelijke waren/diensten
Sub c – bekend merk
Sub d – ander gebruik
Inbreuk, en dan?
toelichting‘Handelsnamen en Merken’is het eerste boek in de 8-delige serie IE in Bedrijf (Intellectueel Eigendom in Bedrijf) waarmee juridische kennis toegankelijker wordt gemaakt voor ondernemers en bedrijven.

IE in Bedrijf is geen juridisch naslagwerk, maar een écht praktisch boek voor ondernemingen die zorgvuldig om willen gaan met hun handelsnaam en merk. Het is geschreven in duidelijke taal en staat vol met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs: Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor.

Handelsnaam of merk?
Het eerste deel van de serie is getiteld: Handelsnamen en Merken. Wat is eigenlijk het verschil tussen een handelsnaam en een merk? Hoe ga je goed om met de naam van je bedrijf en van je producten? Hoe voorkom je dat een ander met jouw zorgvuldig gekozen naam aan de haal gaat? En als dat toch gebeurt, welke middelen heb je dan om dit misbruik tegen te gaan? Het is slechts een greep uit de vragen die Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen helder hebben beantwoord.
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.