The strategy handbook 1. Strategy generation

a practical and refreshing guide for making strategy work

Jeroen Kraaijenbrink

 
 

gebonden: € 27.95: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 9789082344301, geïllustreerd, 199 blz., April 2015, Engels
Formaat: 21.7 (h) x 13.9 (b) x 2.0 (d) cm. Gewicht: 362 gram.

Uitgever: Effectual Strategy Press

trefwoorden: handboek strategie strategie ontwikkeling strategisch management

beschrijving

In dit eerste deel van The Strategy Handbook presenteert Jeroen Kraaijenbrink een verfrissende en praktische aanpak van strategieontwikkeling waarin creativiteit, interactie, en waardecreatie centraal staan. Gebaseerd op meer dan een eeuw aan inzichten uit de strategieliteratuur en op een leerproces met managers en ondernemers van meer dan 300 organisaties, is het doel van dit boek helder: het creëren van strategie die werkt.

In een toegankelijke en nuchtere stijl leidt het boek de lezer in vijf stappen door het complete proces van strategieontwikkeling. Het boek bevat een rijke schat aan advies, tools, modellen en oefeningen die direct toegepast kunnen worden op de alledaagse praktijk van elke organisatie die haar strategie wil verbeteren.

Het boek is eenvoudig te begrijpen en toe te passen. Door de wetenschappelijke basis gaat het echter ook voldoende diep in op de details van strategieontwikkeling. Door deze combinatie van eenvoud en diepgang is The Strategy Handbook een must-read voor zowel beginners als meer ervaren leiders, managers en ondernemers.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Jeroen Kraaijenbrink is strategiedocent aan de Amsterdam Business School en TSM Business School en is als associate professor strategisch ondernemerschap verbonden aan de Universiteit Twente. Daarnaast begeleidt hij als adviseur bedrijven en non-profits bij de ontwikkeling en uitvoer van hun strategie. Hij pleit voor een creatieve en interactieve aanpak van strategie waarin de mens, de organisatie en waardecreatie centraal staan. inhoudsopgave1. Motivation
The challenge: Putting strategy into practice
Recipe for a handbook?
Origins and methodological basis
Four ways to use this book

2. Getting ready
Defining strategy
The ten elements of strategy
Defining strategy generation
The five steps of strategy generation
The right mindset: how strategy experts think
Introducing the four examples

3. Step 1: Activating key stakeholders
The activation challenge
Excuses and causes for strategic inactivity
Five activation tactics: 1. Open people’s
minds, 2. Reveal the urgency, 3. Sell the
benefits, 4. Take away risks, 5. Just start
The four examples

4. Step 2: Mapping strategy
The meaning and role of mapping strategy
How to use the tools
The ten elements of strategy: 1. Resources &
competences, 2. Partners, 3. Customers &
needs, 4. Competitors, 5. Value proposition, 6.
Revenue model, 7. Risks & costs, 8. Values &
goals, 9. Organizational climate, 10. Trends &
uncertainties
The four examples

Stepping back for a moment
A brief summary of what we have so far
A fast and frugal strategy generation format

5. Step 3: Assessing strategy
Why and when to assess your strategy
Nine strategy checks: 1. Coherence check, 2.
Efficiency check, 3. Effectiveness check, 4.
Uniqueness check, 5. Flexibility check, 6.
Robustness check, 7. Scalability check, 8.
Responsibility check, 9. Pros & cons check
A quick strategy checklist
How to use the strategy checks
The four examples

6. Step 4: Innovating strategy 139
Defining your latitude for strategic innovation
Five strategic innovation approaches: 1.
Elementary innovation, 2. Amplifying
innovation, 3. Routed innovation, 4. Projective
innovation, 5. Freestyle innovation
Generating and selecting strategic options
The four examples

7. Step 5: Formulating strategy
The strategy formulation challenge
The core and structure of your strategy
Formulating strategy in words
The four examples
Formulating strategy in pictures
Pitching your strategy

8. Strategy generation formats
Strategy generation formats: 1. Do-it-yourself,
2. Nominal group technique (Post-it™
sessions), 3. Breakout groups, 4. Brainwriting,
5. Phase-gate approach
A final recommendation

Afterword
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.