Grachtenhuizen/Amsterdam canal houses

vier eeuwen Amsterdamse grachtenhuizen en hun bewoners/four centuries of Amsterdam canal houses and their residents

Arjan Bronkhorst; Marc van den Eerenbeemt; Koos de Wilt; Gabri van Tussenbroek

gebonden: € 49.50: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789082135404, geïllustreerd, 416 blz., December 2013, MUL
Formaat: 30.7 (h) x 24.6 (b) x 3.9 (d) cm. Gewicht: 2398 gram.

Uitgever: Lectura Cultura B.V.

trefwoorden: amstel;amsterdam;amsterdam canals;amsterdamse grachten;canal house;canal houses;canals;elise wessels;fotografie;grachten;grachten van amsterdam;grachtenboek;grachtengordel;grachtenhuis;grachtenhuizen;grachtenhuizenboek;grachtenpand;grachtenpandenboek;herengracht;keizersgracht;prinsengracht;singel

beschrijving

Het monumentale boek van fotograaf Arjan Bronkhorst dat in de eerste maand al een bestseller werd. Het succesvolle boek ging al bijna 10.000 keer over de toonbank en is in de vierde druk uitgekomen. Een unieke inkijk in de weelde van Amsterdamse stadspaleizen en hun bewoners!

Het boek - met de foto's van Arjan Bronkhorst - vertelt het verhaal van vier eeuwen wonen aan de Amsterdamse gracht. In meer dan 400 pagina's gaan de deuren van deze verborgen stadspaleizen open. Interieurs van ongekende rijkdom, en hedendaagse bewoners die zorgdragen voor de restauratie en het behoud van huizen die behoren tot de mooiste van Nederland.

Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam, schrijft in het Voorwoord van dit boek: Laat u verrassen met dit eerste boek in zijn soort en de prachtige foto's van Arjan Bronkhorst. Hij maakte het boek vanuit zijn oprechte passie voor grachtenhuizen. Met een ongeëvenaard resultaat: het eerste artistieke fotoboek geheel gewijd aan Amsterdamse grachtenhuizen. Zijn stijl is tijdloos en karaktervol en zijn beelden bijna verstild. Hij is als geen ander in staat geweest om het bijzondere gevoel weer te geven van het wonen aan de gracht tijdens de afgelopen vier eeuwen!

De fotograaf werkte bijna twee jaar aan de fotoserie. Het resultaat is uniek te noemen, omdat het gaat om zeer exclusieve interieurs en op privacy gerichte bewoners. Het heeft maanden geduurd voordat de fotograaf werd toegelaten in deze huizen. In het boek zijn de huizen opgenomen van o.a. Matthijs van Heijningen, Trudy Derksen, Elise Wessels, Sam Segal en Gisèle d'Ailly van Waterschoot van der Gracht.

De teksten zijn geschreven door Marc van den Eerenbeemt van de Volkskrant en Koos de Wilt (o.a. auteur van Rembrandt Inc.). Gabri van Tussenbroek, auteur van Amsterdam in 1597, schreef de Inleiding. Burgemeester Eberhard van der Laan schreef het Voorwoord.

Het boek kreeg lovende recensies in vrijwel alle nationale dagbladen en werd besproken op radio en televisie. Ook in het buitenland bleef het boek niet onopgemerkt; Der Spiegel schreef erover op haar website in het stuk "Die Pracht an der Gracht". Naar aanleiding van het boek organiseerde het Amsterdam Museum en het Amstel Hotel een fototentoonstelling over het boek.

Er werd ook een speciale 'limited edition' uitgegeven in een box van natuurlinnen met een gesigneerde en gelimiteerde foto-afdruk uit het boek.

***

"Grachtenhuizen onthult de dikwijls overdonderende weelde die schuilgaat achter de wereldberoemde gevels" - de Volkskrant.

Aanbevolen bij de beste fotoboeken van 2013 door fotorecensent Arno Haijtema van de Volkskrant.

"Kijkje in keuken van prachtige grachtenhuizen" - SBS6 Hart van Nederland

"Vier eeuwen grachtenpanden in één boek" - AT5

"Magnum Opus over Monumenten" - Noordhollands Dagblad

"Laat u verrassen met dit eerste boek in zijn soort en de prachtige foto's [...] Het eerste artistieke fotoboek geheel gewijd aan Amsterdamse grachtenhuizen" - Burgemeester Eberhard van der Laan

"Erfgoed-erotiek" en "het boek dat ik zelf had willen maken" - Paul Spies, directeur van het Amsterdam Museum

"Een prachtig boek" - Residence

"Die Pracht an der Gracht" - Der Spiegel

***

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveVOORWOORD
door Eberhard van der Laan

INLEIDING
Het oog van de voorbijganger
door Gabri van Tussenbroek


HOOFDSTUKKEN:

Geelvinck Hinlopen Huis
Herengracht 518 - Jurn Buisman & Dunya Verwey

’t Witte Huys
Herengracht 168

Huis Bartolotti
Herengracht 170

Kattenkabinet
Herengracht 497 - Bob Meijer

Huis Van Loon
Keizersgracht 672 - Philippa van Loon

Huis met de Bloedvlekken
Amstel 216 - Ed Veenendaal

Huis De Visscher
keizersgracht 269 - Jos Fruytier

Huize Van Brienen
Herengracht 284

Huize Van Brienen boven
Herengracht 284 - Rob Labadie & Ingrid Labadie-Vorenkamp

Het Trippenhuis
Kloveniersburgwal 27-29

Huis De Arend
Keizersgracht - Martijn Hagoort

Huis van Nienhuys
Herengracht 380-382

Huis Witsen
Keizersgracht - Christiaan Pieter van Eeghen

Keizersgracht 584-586
Elise Wessels-Van Houdt

Herengracht 401-403
Gisèle d'Ailly van Waterschoot van der Gracht

Het Staetshuys
Herengracht 460 - Jan Meulendijks & Bart Schuil

De Vergulde Ster
Keizersgracht 387

Huis van Willink
Herengracht 386 - Gerard Krans

Huis met de Kolommen
Herengracht 502 - Eberhard van der Laan

Huis De Zwaan
Keizersgracht 606 - Johan Leupen

Cromhouthuizen
Herengracht 364-370

Huis Sweedenrijck
Herengracht 462 - Handelshuis Van Eeghen

Willet-Holthuysen
Herengracht 605

Prinsengracht 851
Sam Segal

Huis 'Geloof, Hoop en Liefde' Binnenkant 26 - Ricus Dullaert

Huis De Vicq
Herengracht 476

’t P.C. Hooft Huys
Singel 132 - Matthijs van Heijningen & Guurtje Buddenberg

Huis Goudstikker
Herengracht 458

Prinsengracht 849
Dorothy Beynes-Heijmeijer van Heemstede

Huis Trekels
Keizersgracht 482

Pakhuis Indië
Keizersgracht - Trudy Derksen

Epiloog

Literatuurlijst
Colofon
recensie citaatDeze week verscheen het ruim 400 pagina's dikke boek Grachtenhuizen, met foto's van de interieurs van meer dan dertig bijzondere grachtenpanden. De teksten zijn van Marc van den Eerenbeemt (de Volkskrant) en kunsthistoricus Koos de Wilt. Initiatiefnemer en fotograaf Arjan Bronkhorst besloot bewust "nu eens geen grachtenboek te maken waar er al zoveel van zijn, met één plaatje per huis en dan weer het volgende huis: ik wilde de diepte in. Slechts dertig huizen, maar dan helemaal tot in detail vastgelegd."Het levert schitterende beelden op van soms eeuwenoude details en interieurs. Ook de huidige bewoners komen aan bod. Het duurde maanden voordat sommige bewoners wilden meewerken, gesteld als zij zijn op hun privacy. Dat het toch gelukt is hun exclusieve interieurs vast te leggen, is goed nieuws voor Amsterdam. Grachtenhuizen is een aanwinst voor de stad. www.grachtenhuizen.orgrecensie citaatAmsterdam ,,Het was een rollercoaster,
dit boek komt uit mijn
tenen.'' Bijna twee jaar werkte
Arjan Bronkhorst aan zijn unieke
fotoboek 'Grachtenhuizen'. Dat
toont voor het eerst de binnenkant
van 31 monumentale panden uit de
vier eeuwen oude wereldberoemde
Amsterdamse grachtengordel. Mét
verhalen en portretten van de
bewoners. ,,Misschien is dit boek
óók wel monumentaal.''
Bronkhorst, die zelf in een appartement
aan de Keizersgracht
woont, moest eerst het vertrouwen
zien te winnen van zijn buurtgenoten.
Zij zijn doorgaans niet of
nauwelijks genegen om hun privé
prijs te geven aan de nieuwsgierige
of jaloerse buitenwereld. Het hielp
dat Bronkhorst al jaren fotografeert
in opdracht van de gerenommeerde
Amsterdamse monumentenvereniging
Hendrick de Keyser.
Door contact met Jan Meulendijks
en Bart Schuil - de bewoners van
Herengracht 460 ('Het Staetshuys')
- gingen de diverse 17e eeuwse
deuren makkelijker open. ,,Jan en
Bart waren zeer te spreken over de
foto's die ik bij hen had gemaakt.
Op een gegeven moment zit je aan
de keukentafel en is het van 'ik
weet nog iets leuks voor je, ik zal
Elise wel even bellen'.''
Ofwel Elise Wessels-Van Houdt,
van Keizersgracht 584-586. Haar
bijna Vermeer-achtige portret werd
uiteindelijk de omslagfoto, dé
blikvanger van het boek. Bronkhorst,
inmiddels tien jaar professioneel
fotograaf, werkte bij het
project met digitale spiegelreflex
(kleinbeeld). ,,Ik ben uitgegaan van
natuurlijk licht en heb slechts hier
en daar kunstlicht gebruikt.''
De teksten in het gebonden boek -
op elke pagina een Engelse vertaling
handig naast het Nederlands -
komen van kunstjournalisten Marc
van den Eerenbeemt en Koos de
Wilt. Eberhard van der Laan, burgemeester
van Amsterdam, schreef
het voorwoord én is een van de
geportreerden, in zijn ambtswoning
aan Herengracht 502 ('Huis
met de Kolommen').
,,Bij zijn voorwoord heb ik hem
gefotografeerd als een soort hedendaagse
regent, noem het een staatsieportret.
Verderop in het boek
kijkt hij casual naar buiten, met
een voet op de raampost. Het liefst
had ik ook nog een rokende sigaret
in zijn rechterhand gezien.''
In veel panden heerst de sfeer en
geur van lang vervolgen tijden.
Terwijl Bronkhorst vertelt in 'Huis
van Brienen' (Herengracht 284),
klinken kort na elkaar de slagen
van drie klokken. Als dat geluid
wegsterft, attendeert hij op het
verder tikken van de klok. ,,Wát
een rust'', fluistert de fotograaf.
,,Ongekend toch, zo midden in de
stad?''
Zeker het afgelopen jaar werkte hij
non-stop aan het project. De vraag
is wat hij nu nog moet, na dit magnum
opus van ruim 400 pagina's
boordevol bijzonder beeld? Ideeën
genoeg. ,,Een boek over de Eilandspolder,
vlakbij waar ik ben opgegroeid.
En een sfeervol document
maken van landhuizen en kastelen
met hun families.''
Intussen heeft de prille uitgever
het druk met bestellingen. Dit
omdat het niet vlot gaat met Centraal
Boekhuis, de voorraadkamer
van de boekhandel. ,,Ik zit tien
dagen te wachten totdat mijn btwnummer
wordt geactiveerd. Hoe
moeilijk is dat? Al die tijd kun je je
ook niet inschrijven, en daarom
distribueer ik momenteel even zelf.
Het wordt nieuwe ondernemers
niet echt makkelijk gemaakt.''
recensie citaatLive radio interview met Paul van Liempt van BNR nieuwsradio over het fotoboek Grachtenhuizen.recensie citaatChic fotoboek met interieurs van kapitale Amsterdamse grachtenhuizen. Professioneel fotograaf Arjan Bronkhorst, onder andere gespecialiseerd in architectuur en interieur, moest soms wel maanden op toestemming wachten, maar dat geduld was het waard. Ruim dertig huizen werden op hun stemmigst in beeld gebracht. Paginagrote kleurenfoto's waarvan er veel het gevoel van een stilleven van een Hollandse meester oproepen. Beelden van woonvertrekken waar soms een bewoner figureert, maar vaker is een detail of de kamer het onderwerp. Oude vloeren, rijk stucwerk, balken, marmer, haarden, trappenhuizen met hallucinerende spiraaleffecten en doorkijkjes langs monumentale deuren. De teksten, waarin de achtergrond van ieder huis wordt verteld, is tweetalig (Nederlands en Engels). Kijk mee in de huizen van onder andere Christiaan Pieter van Eeghen, Matthijs van Heijningen en Gisele d'Ailly van Waterschoot. Dichterbij dan deze foto's komt de kijker waarschijnlijk nooit; de meeste huizen zijn niet toegankelijk voor publiek.recensie citaatBij het fotograferen van een monumentaal interieur komt meer kijken dan het simpelweg vastleggen van wat je ziet. Een goede opname is een optimale en vooral sfeervolle weergave van de werkelijkheid. Daarbij wordt zorgvuldig op een aantal punten gelet: vanuit welke hoek wordt gefotografeerd, gebruik van dag- of kunstlicht en vooral géén rommel, want dat leidt maar af.
Fotograaf Arjan Bronkhorst verstaat die kunst en bewijst het met de uitgave 'Grachtenhuizen', dat kan worden gezien als een waardig afsluiter van het feestelijke 400 jaar grachtengordel. In één jaar tijd heeft hij dertig grachtenhuizen met belangrijke interieurs vastgelegd. Op de paginagrote kleurenfoto's is goed te zien dat hij met een scherp oog kijkt naar die historische huizen en de smaakvolle, vaak bijzondere interieurs. Bronkhorst richt zijn aandacht nu eens op bijzondere details, zet dan bewoners pontificaal in hun interieur of verschaft een doorkijkje middels een geopende deur.
Auteurs Marc van den Eerenbeemt en Koos de Wilt schrijven terecht dat de huizen nooit zijn neergezet met het oog op toekomstige bewoners. Toch zijn die er gekomen, maar uiteindelijk zijn ze net zo goed passanten. 'De grachtengordel spreekt tot de verbeelding', schrijft burgemeester Van der Laan in het voorwoord en hij moedigt ons aan weg te dromen bij de foto's in het boek. Historische huizen binnen de grachtengordel zeggen ons blijkbaar iets over tijd en vergankelijkheid.
De bewoners (vaak ook eigenaars) komen in het boek zelf aan het woord en één van hen laat noteren er nooit meer weg te willen. De chroniqueur vermoedt dat de meesten onder hen er zo over denken. Dit soort huizen met die prachtige interieurs zijn meestal een eindstation wat betreft woningkeuze.
Vreemd genoeg zag geen uitgever brood in het concept voor dit boek en dus besloot Bronkhorst het zelf uit te geven onder de naam Lectura Cultura Books. De fotografie is schitterend en de tekst - helaas met erg korte bijschriften - praktisch zonder inhoudelijke fouten. Dit standaardwerk 'Grachtenhuizen' heeft 416 pagina's en kost 49,50 euro. Een ideaal geschenk voor de feestdagen en het is óók te bestellen via de speciale boekwebsite: www.grachtenhuizen.org Inderdaad, zo zag u de grachtenhuizen niet eerder!
recensie citaatMonumentaal zijn de Amsterdamse grachtenpanden. Grachtenhuizen onthult de dikwijls overdonderende weelde die schuilgaat achter de wereldberoemde gevels. De panden kunnen de vergelijking met italiaanse palazzi moeiteloos doorstaan. Maar er is niet alleen rijkdom, er zijn er ook die sinds de vernieuwingsdrift van bijvoorbeeld de jaren zeventig geen kwastje meer hebben gezien.

Arjan Bronkhorst. Grachtenhuizen. Ontwerp Studio Berry Slok. Lectura Cultura. 49,50 euro. grachtenhuizen.org
recensie citaatFotograaf Arjan Bronkhorst kreeg dertig eigenaren van majestueuze panden aan de Amsterdamse grachtengordel zo ver hun deuren voor hem te openen.

Staat 'de grachtengordel' voor prachtige panden of voor de chique bewoners die zichzelf graag als spraakmakende gemeenschap zien? Voor fotograaf Arjan Bronkhorst is dat een non-issue. De grachtengordel, dat zijn prachtige panden die door interessante mensen bewoond worden. In het boek dat hij ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de grachtengordel wilde maken, moesten beide dus aan bod komen. En ruim.
Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Bronkhorst: 'Veel bewoners zijn exclusieve en teruggetrokken mensen - uitzonderingen daargelaten - die niet klakkeloos in de media verschijnen. Over sommige grachtenhuizen was zelfs nog nooit gepubliceerd.' Maar zijn boek kwam er, nog net voor het eind van het feestjaar. Bronkhorst heeft de huizen en de bewoners 'op een karaktervolle en bijna tijdloze wijze willen portretteren, om ze op een artistiek voetstuk te plaatsen'. Als hedendaagse patriciërs en moderne regenten.
Wat hem vooral is bijgebleven uit de gesprekken met de bewoners? 'Ze hebben veelal enorme inspanningen verricht om de monumentale huizen te restaureren en in stand te houden. Als dank ontvingen zij moeizame procedures over vergunningen en eindeloze discussies over millimeters en kleuraccenten.'

Op de volgende zes pagina's geven we alvast een voorproefje van de beelden uit het boek.
recensie citaatFotograaf Arjan Bronkhorst
heeft een fascinatie voor
monumentale
grachtenpanden. Niet alleen
voor de rijke interieurs, maar
vooral ook voor de mensen
die er nog wonen.
CORRIE VERKERK Daar stond hij dan, een
beetje stiekemop het bordes
van Het Staetshuys
aan de Gouden Bocht van
de Herengracht naar binnen
te kijken. Ineens ging de deur
open en verscheen bewoner Jan Meulendijks
op de stoep. Stamelend legde
Arjan Bronkhorst uit dat hij van
plan was een fotoboek te maken over
monumentale grachtenpanden. Een
ode aan al die historische panden, op
zijn eigen manier. Bronkhorst: "Veel
van die huizen worden veel te netjes
gefotografeerd." Wat hij wilde was
het leven vastleggen achter de gevels:
zoals het was én zoals het, in een
flink aantal door particulieren opgeknapte
en bewoonde panden, nog altijd
is.
Kom morgen maar een kopje koffie
drinken, zei Meulendijks. En zo ging
het balletje rollen. Via Meulendijks
en partner Bart Schuil - de mannen
achter veel populaire tv-shows en
puzzelbladen en -boeken - openden
zich voor Bronkhorst monumentale
deuren die anders vermoedelijk
dicht waren gebleven.
Natuurlijk werd ook het interieur
van Het Staetshuys vereeuwigd, vol
doorkijkjes en details. Er mocht,
moést, gezien worden dat er geleefd
werd. Een overvolle kamer, een tafel
beladen met boeken, een bureau vol
persoonlijke foto's, de bewoners relaxed
in hun enorme woonkamer.
In totaal fotografeerde Bronkhorst
zo 31 'levens en interieurs' achter
vaak verstilde gevels. "Die gevels zelf
heb ik niet vastgelegd. Dat is al zo
vaak gebeurd."
Een verweerde spiegel die een interieur
weerkaatst spreekt meer tot de
verbeelding. Of de uitbundige
schouwin het P.C. Hooft Huys aan het
Singel, bewoond door Matthijs van
Heijningen en Guurtje Buddenberg.
Kleine details als een foto van een
kleinkind en een beeldje van een
vrouwenfiguur geven die schouw net
dat 'extra levendige tintje meer'.
De foto's verschenen in november
in een boek: Grachtenhuizen. Een imposant
werk met 416 pagina's en 350
foto's en een omvang waar zelfs een
robuuste salontafel nog onder zucht.
Een uitgever die het avontuur aandurfde,
vond hij niet. "Toen heb ik
het boek zelf maar uitgebracht, in een
oplage van drieduizend. Inmiddels
zijn we al toe aan de tweede druk."
En een deel van de foto's hangt nu
aan de muren van alweer zo'n monumentaal
gebouw: het Bijbels Museum,
gevestigd in de imposante Cromhouthuizen
aan de Herengracht. Tot
eind augustus is daar de expositie
Achter de gevels te zien. Museumconservator
Thijs Boers, zelf interieurhistoricus,
was onder de indruk van
Bronkhorsts werk. "Je probeert altijd
oude huizen nieuwlevenin te blazen.
Maar dat lukt vaak niet omdat er geen
mensen meer in wonen."
Bronkhorst zelf: "Voor mij is het een
ode aan die huizen. Ik wil ze op een
artistiek voetstuk zetten."
In zijn foto's krijgen de kijkers, gelooft
Boers, een echt kijkje achter de
schermen. Zo ademt het huis van Gisèle
d'Ailly van Waterschoot van der
Gracht - kunstenares en echtgenote
van burgemeester d'Ailly-zo'n doorleefde
sfeer uit. De vrouwleefde er zeventig
jaar, totdat ze vorig jaar, honderd
jaar oud, overleed. Bronkhorst
fotografeerde de enorme kunstwerken
die het huis sierden, maar ook de
rafelige oude stoelen, een oude, verdorde,
klimplant en loszittende stopcontacten
bij de deur.
Eenwat ingedeukte bank tussen het
antiek, moderne 'zwerfkeien' als decoratie,
eenenormleeuwenvel ophet
Perzische tapijt en een hometrainer,
prominent in een monumentale
ruimte: het komt allemaal voorbij.
Bronkhorst:"Die hometrainer stond
in het huis vanbioloog en kunsthistoricus
Sam Segal. Hij was te zwaar om
uit beeld te tillen. Gelukkig maar."
Dat alles, gecombineerd met fraaie
details, beeldhouwwerk, schilderingenen
de foto's vande huidige bewoners
maakt Achter de Gevels zo bijzonder.
Achter die portretfoto's van de
'nieuwe' grachtenhuisbewoners
gaan niet zelden opmerkelijke verhalen
schuil. Zo lijken de bewoners van
het Geelvinck Hinlopen Huis, Jurn
Buisman en Dunya Verwey, in hun
klassieke verschijning geheel op te
gaan in hun omgeving. Bronkhorst:
"Maar wat misschien niet iedereen
meer weet, is dat Dunya Verwey aan
de wieg heeft gestaan van Dolle Mina."
En BobMeijer, bewoner van hetmonumentale
pand aan de Herengracht,
was meteen verliefd op het
huis toen hij er een zwarte kat in de
keukenvensterbank aantrof. Meijer
besteedde zo'n anderhalf miljoen
aan de renovatie van het pand en vestigde
er zijn Kattenkabinet, ter nagedachtenis
aan de rode kat waarmee
hij zijn studententijddoorbracht. Het
kabinet is nog altijd op de bel-etage
van het huis te vinden.
In één van de foto's duiken opeens
drie oude strijkijzers op in het interieur,
en een felgekleurdoudtv-toestel.
Als kijker voel je je soms een beetje
een bevoorrechte voyeur.
Conservator Boers: "Je ziet de bezoekers
denken: 'Zie je, die mensen
kijken ook gewoon tv!'"
Achter de gevels, Cromhouthuizen/Bijbels
Museum, Herengracht 366/368,
t/m 31 augustus
Arjan Bronkhorst: Grachtenhuizen
Lectura Cultura, 49,50 euro
www.grachtenhuizen.org
recensie citaatHet SBS6 programma Hart van Nederland was met fotograaf Arjan Bronkhorst te gast in het Staetshuys van Jan Meulendijks in de Gouden Bocht van de Herengracht. Het is een van de huizen uit het zojuist verschenen fotoboek Grachtenhuizen.
recensie citaatVerslaggever Robert Jan Booij van het Het Vara-programma De Gids.FM was samen met Arjan Bronkhorst te gast bij Matthijs van Heijningen en Guurtje Buddenberg. Het is een van de huizen uit het fotoboek Grachtenhuizen.
recensie citaatDe fototentoonstelling Achter de Gevels is
gewijd aan interieurs van particuliere grachtenhuizen
in Amsterdam en hun bewoners.
Het werk van Arjan Bronkhorst is te zien in de
Cromhouthuizen, een passende locatie. De
Cromhouthuizen zijn zeventiende-eeuwse
grachtenpanden waar tegenwoordig vaste en
tijdelijke tentoonstellingen worden georganiseerd.
Tot en met 31 augustus zijn er op initiatief
van het Amsterdam Museum ruim zestig
fotowerken te zien over Amsterdamse
grachtenhuizen.
Fotograaf Arjan Bronkhorst (1972) begon in
2012 met het project. Het duurde maanden
voordat hij werd toegelaten in de huizen.
Bronkhorst wilde 'het specifieke karakter' van
elk huis vastleggen. Hij fotografeerde in totaal
dertig stadspaleizen. De huizen worden vaak
nog particulier bewoond. 'Dit voegt een extra
dimensie toe aan de fotoserie: bewoners zorgen
ervoor dat een monument blijft leven en
kan worden doorgegeven aan volgende
generaties.'
'Het zijn deze - veelal vermogende - particulieren
die de historische grachtenhuizen hebben
gered van de ondergang. Zij zijn degenen
die de grachtenhuizen van Amsterdam met
veel inspanning, kapitaal, liefde en geduld
restaureerden en tot op de dag van vandaag
in stand houden. Aan hen is de stad veel
dank verschuldigd', vindt het Amsterdam
Museum.
Arjan Bronkhorst begon al op jonge leeftijd
met fotografie. Na een carrière in het bedrijfsleven
besloot hij zich tien jaar geleden te vestigen
als professioneel fotograaf. Hij specialiseerde
zich in architectuur- en
interieurfotografie, in het bijzonder erfgoedgebouwen
en monumenten.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: