'Hadden ze maar geluisterd...'

hoe patiënten en zorgverleners samen medische fouten kunnen voorkomen

Matthijs Buikema

paperback/ gebrocheerd: € 12.95
ISBN: 9789081693707, 112 blz., May 2012
Formaat: 21.1 (h) x 13.7 (b) x 1.2 (d) cm. Gewicht: 181 gram.

Uitgever: Zin Publishing

beschrijving

'Was Niels gezond geweest als de artsen destijds mijn signalen hadden opgepikt en hem eerder hadden onderzocht? Waarom werd de meest vreselijke diagnose die er was - namelijk een hersentumor - niet meteen uitgesloten? Geen enkele arts wil toch een hersentumor missen?'

Wie te maken krijgt met zorg is kwetsbaar en afhankelijk. Patiënten moeten er daarom op kunnen vertrouwen dat de zorg die ze krijgen goed en veilig is. Helaas is die zorg niet altijd even veilig. Hoewel geen enkele zorgverlener fouten wil maken, gebeurt dit toch vrijwel dagelijks. In veel gevallen door gebreken in de communicatie met de patiënt en tussen zorgverleners onderling. Soms met dramatische gevolgen voor de patiënt en zijn familie. In 'Hadden ze maar geluisterd...' laat auteur Matthijs Buikema zien dat veel medische fouten voorkomen kunnen worden als de samenwerking en communicatie tussen patiënten en zorgverleners verbetert. Dit vergt een inspanning van zowel zorgverleners als (toekomstige) patiënten. Een inspanning die nieuwe drama's kan voorkomen.

Meer teksten en voorbeelden:

recensie citaatVolgens de Joint Commission, een Amerikaanse gezondheidsorganisatie die ziekenhuizen van kwaliteits- en veiligheidskeurmerken voorziet, is 67 procent van de medische fouten het gevolg van miscommunicatie. In Hadden ze maar geluisterd... heeft Matthijs Buikema een reeks typerende gevallen bijeengebracht die de gevolgen van deze miscommunicatie demonstreren.

De casuïstiek is grotendeels ontleend aan de database van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). We treffen aldus onder anderen patiënten met een te late of verkeerde diagnose, patiënten die onvoldoende waren geïnformeerd en daardoor weinig te kiezen hadden, patiënten die de verkeerde medicijnen hadden gekregen en patiënten die zich het bos in gestuurd voelden.

Toch, bezweert Buikema, is zijn boek allerminst bedoeld als een zwartboek. Het is eerder 'een wake-upcall' voor zowel zorgprofessionals als patiënten. Maar, zegt hij ook: 'Het initiatief om patiënten meer bij hun zorg en veiligheid te betrekken, moet vanuit de zorgverlener komen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de zorgverzekeraars. Zij kunnen bij het inkopen van zorg er rekening mee houden in hoeverre zorgverleners en zorginstellingen hun patiënten een actieve rol geven bij hun eigen zorg en veiligheid.' HM

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: