De muzen aan het woord

werken met beeld en muziek in coaching, therapie en training

Annemijn Birnie; Mirjam Dirkx

paperback/ gebrocheerd: € 31.50: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789081677134, geïllustreerd, 152 blz., March 2013
Formaat: 24.0 (h) x 17.0 (b) x 1.5 (d) cm. Gewicht: 444 gram.

Uitgever: Ronde Tafel, SU De

trefwoorden: beelden;coaching;kunst;muziek;therapie

beschrijving

Dit boek biedt een ontdekkingstocht door de magische wereld van de muzen, concreet toegepast in begeleidingswerk. Als ervaren begeleider (coach, therapeut, trainer) leer je hoe je de magie van de kunstvormen muziek en beeldend werken kunt inzetten in je werk en bovendien hoe je zelf geïnspireerd kunt blijven door de muzen.

De kracht van het werken met kunst in begeleidingswerk is de woordeloze, expressieve taal die de muzen aanreiken, een taal die ruimte biedt voor diepgaand contact met een innerlijke wereld en die de buitenwereld bereikt via een tekening, een lied, een beeld.
Het boek omvat een theoretische onderbouwing van het werken met de muzen in begeleidingswerk, een handreiking voor het inzetten van muziek en beeldend werken, het ‘ontmoetingsmodel’, dat begeleiders praktische handvatten biedt, een groot aantal direct toepasbare werkvormen en veel citaten en casuïstiek uit de praktijk van de auteurs.

Annemijn Birnie en Mirjam Dirkx zijn opgeleid tot beeldend kunstenaar respectievelijk musicus en vervolgens tot coach, therapeut en trainer, met een achtergrond in onder meer Systemisch Werken, NLP, Transactionele Analyse en Emotioneel Lichaamswerk. Een unieke combinatie van invalshoeken, die heeft geleid tot het rijke gedachtegoed van ‘De muzen aan het woord’.

De muzen zijn overal en voor iedereen toegankelijk. Geef ze de ruimte!

"En plots is er dat ene moment tijdens een coachingsgesprek, waar stilte valt en het beeld helder wordt. De woorden maken plaats voor inzichten, die vaak gepaard gaan met lang verstopte emoties. Zoals Annemijn Birnie en Mirjam Dirkx in hun boek laten zien, zijn de kunsten ons daar zeer behulpzaam bij.” Henriette van der Linden, oud-directeur Instituut Collectie Nederland van het Ministerie van OCW, coach

“De kunsten geven toegang tot onze diepste emoties, ze raken de preverbale en de hoogabstracte perceptie. Daarom zijn ze onlosmakelijk verbonden met ons fysiek, psychisch, spiritueel en sociaal welzijn. Eeuwenlang waren ze leermeester voor de ontwikkeling van emotionele vaardigheden en humanisme. Nu veroveren ze deze plek opnieuw, zoals beschreven in dit boek.” Sylka Uhlig, auteur en docente voor muziektherapie Hogeschool Arnhem/Nijmegen

“Dit boek, geschreven door twee professionele begeleiders en trainers, inspireert en leert je om op praktische wijze de ongrijpbare en krachtige helende fenomenen van de muzen in begeleiding in te zetten.” Morten Hjort, opleider en directeur van Phoenix Opleidingen.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveInhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

Hoofdstuk 1 - De Muzen aan het woord
De oorsprong van de muzen
De muzen als toegangspoort
De raakvlakken met psychologisch begeleidingswerk
De psychologie van de kunst
Symbolen en hun psychologische werking
Kunst als middel

Hoofdstuk 2 - Creatie in contact
De kracht van scheppen
De taal van het lijf
Het effect van de muzen in begeleidingswerk
Creativiteit
Het creatieve proces
Creatie in de ontmoeting

Hoofdstuk 3 - Medium muziek
Ritme
De werking van ritme in begeleiding
Schaamte: Sacre du Printemps
Klank
De werking van klank in begeleiding
Leiden en volgen: Bach
Melodie
De werking van melodie in begeleiding
Antwoord geven op het lot: Kindertotenlieder
Dynamiek, tempo en vorm

Hoofdstuk 4 - Medium beeldend
Beeldaspecten: bouwstenen van de muzen
Kleur
De werking van kleur in begeleiding
Licht
De werking van licht in begeleiding
Ruimte
De werking van ruimte in begeleiding
Vorm
De werking van vorm in begeleiding
Lijn, compositie en textuur

Hoofdstuk 5 - Ontmoetingsmodel
De ontmoetingsvlakken en het verbindende veld
Inspiratie
Toegangspoort tot het onbenoembare
Niet-weten
Betekenis geven
De ontmoetingsvlakken in vogelvlucht

Hoofdstuk 6 - Begeleider en medium
Het toe-eigenen van de muzen
Kennis versus creativiteit
De verschijnselen laten spreken
Het wetende lichaam
Het werken met overdracht en tegen overdracht

Hoofdstuk 7 - Cliënt en medium
Het creatieve proces
Het proces versus het product
Het parallelle proces
Overdracht van de cliënt in het medium
De symbolische werking

Hoofdstuk 8 - Begeleider en cliënt
De houding van de begeleider
Diagnostiek in de ontmoeting
Diagnostiek en karakterstructuren
Overdracht en tegen overdracht
Het maken van een kader
Het doen van interventies
Terugkeren naar het ontmoetingsvlak begeleider en cliënt

Hoofdstuk 9 - Werkvormen muziek
Stem
Ritme instrumentarium
Akoestisch instrumentarium
Werkvormen

Hoofdstuk 10 - Werkvormen beeldend
Geroepen worden door het materiaal
Tekenen
Schilderen
Boetseren
Vilten
Collage
Gemengde technieken
Werkvormen

Literatuur

Nawoord

Dankwoord

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: