Wat maakt je zo boos?

10 stappen om boosheid te transformeren naar een win-win situatie

Shari Klein; Neill Gibson

paperback/ gebrocheerd: € 12.95
ISBN: 9789081674546, 30 blz., December 2012
Formaat: 23.2 (h) x 15.5 (b) x 0.5 (d) cm. Gewicht: 144 gram.

Uitgever: Stichting daimoon

serienaam/reeks: Mens & communicatie

vertaald door: Jannie Kieft

redactie: Harald Borjans; Mark Brouwers; Justine Mol

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

recensie citaatBoosheid op zich is een functionele emotie. Het is een signaal, bijvoorbeeld dat er iets gebeurt wat we niet willen, dat er een grens overschreden wordt of dat er iets gevaarlijks gebeurt. Het geeft ons de energie om zaken aan te pakken, veranderingen voor elkaar te krijgen en grenzen te bewaken. Maar als we boos zijn, kunnen we, we overmand door emoties vaak niet meer helder denken. En daar zit een groot knelpunt. We zijn vaak gericht op wat we niet willen en verliezen uit het oog waar het echt om gaat. Het boek van Shari en Neill geeft ons heldere richtlijnen over het om gaan met boosheid, het onderzoeken van wat je zo boos maakt en wat je wel zou willen. Tien stappen, helder omschreven, geven een heldere richtlijn over het omgaan met woede-aanvallen. Hard nodig. Want niemand verliest graag zichzelf in zijn boosheid. Voor iedereen die last heeft van woede-aanvallen, een partner of een kind heeft met woede-aanvallen is het de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.recensie citaatVul hier uw nieuwe recensietekst in.Boosheid wordt vaak als iets negatiefs gezien dat onderdrukt moet worden. Ik begrijp dat wel, omdat we geneigd zijn anderen verantwoordelijk te maken voor onze boosheid. Dan slingeren we verwijten en beschuldigingen naar iemands hoofd. Of we gaan letterlijk met iets gooien of gebruiken anderszins fysiek geweld.
We kunnen ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor onze boosheid door te kijken welke veroordelende gedachten en onvervulde behoeften er aan ten grondslag liggen.
In dit boekje van Shari Klein en Neill Gibson staan 10 stappen om je boosheid om te zetten in positieve actie. De eerste 9 stappen worden in stilte gedaan. Ze zijn het innerlijke proces van transformatie en helpen je bij de oorzaak van je boosheid te komen. Pas bij stap 10 doe je je mond open tegen degene die de aanleiding was voor je boosheid. Wat je dan zegt vergroot de kans dat je elkaar niet kwijtraakt en samen een manier vindt om de behoeften van zowel de ander als jezelf te vervullen.
recensie citaatZo heel af en toe kom je zo'n boekje tegen: leesbaar, overzichtelijk, en zo geschreven dat je jezelf er direct in kunt herkennen. Het is zelfs oppassen om het niet te snél te lezen en daarmee voorbij te gaan aan de boodschap.
Prachtig en helder wordt beschreven hoe de energie van boosheid omgebogen kan worden tot een creatieve kwaliteit. Datgene waar we zo kwaad over waren, kán - met enige inspanning- bijdragen aan een betere samenwerking.
Daarvoor is het nodig om alert te zijn, je gevoelens te hanteren in plaats van te projecteren, en te weten wat je nu eigenlijk wilt. En daar gaan we natuurlijk zo vaak de mist in: doordat er iets gebeurd wat we niet willen, worden we boos en verliezen we ons zelfbewustzijn. Ons gevoel pakt ons en slingert ons alle kanten op. Het enige dat we nog weten is: dít wil ik niet!!
Maar gelukkig is er dan zo'n praktisch en handzaam boekje dat de theorie van Geweldloze Communicatie zo overtuigend weet uit te leggen.
Nu er alleen nog voor zorgen dat ik daar aan denk, de eerstvolgende keer dat ik boos wordt (smile).

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: