Mindfulness

focuskracht en stabiliteit

Tessa Gottschal

overig audio: € 17.95
ISBN: 9789081531122, July 2007
Formaat: 14.0 (h) x 12.5 (b) x 1.0 (d) cm. Gewicht: 91 gram.

Uitgever: Gottswaal VOF

trefwoorden: add;adhd;beheersing;druk;rust;focuskracht;leren mediteren;stressverlaging

beschrijving

Mindfulness is niets anders dan 'ontspannen je aandacht erbij houden'. Het vermogen tot ontspannen aandacht ondersteunt de gezondheid. Zo leidt het onder andere tot minder vermoeidheid, makkelijker kunnen leren en langer achtereen actief kunnen zijn. Of dat nu werken is of omgaan met anderen.

Mindfulness is makkelijker gezegd dan gedaan. De truc ligt erin waarop je moet letten. Het snelst ontwikkel je mindfulness door je zintuigen te gebruiken. Deze cd leert welk zintuig jouw hoogste concentratie-kracht heeft.

De een houdt het beste zijn aandacht gevangen via zijn ogen. Door goed te kijken of door zichzelf voor te stellen hoe iets eruit ziet. Bij een ander helpt zijn gehoor om de concentratie gericht te houden. Dat kan letterlijk luisteren zijn, maar ook 'innerlijk horen'. De derde mogelijkheid is je huid en lichaam als tastzintuig te gebruiken. Je kunt letterlijk naar buiten gaan en de wind door je haren voelen, maar je kunt het je ook voorstellen.

Is mindfulness aanleren moeilijk? Nee, alleen dwalen in het begin de gedachten snel af. Start daarom met deze korte oefeningen van maximaal 10 minuten. De cd leert je welk zintuig jou de grootste mindfulness oplevert. De 4e oefening combineert de zintuigen. Bovendien leer je daar de eerste stap om zelf je amygdala te te beïnvloeden. Dat belangrijke centrum in de hersenen dat zoveel invloed heeft op emoties en immuniteit.
Na elke oefening merk je hoe sterk je focuskracht gegroeid is.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Tessa Gottschal heeft een natuurgeneeskundige praktijk. Energietherapie en gesprekstechnieken zijn haar voornaamste werkgebieden. Onderdeel van haar opleidingen zijn onder meer een zesjaarsopleiding Healing en Selfhealing, meditatietraningen, diverse bijscholingen onder andere bij het Rino (Nascholing en opleiding GGZ) en bij het Psychiatrisch Centrum Zon en Schild te Amersfoort met daarnaast vele jaren zelfeducatie.
Ze schreef meerdere boeken; sommigen met co-auteur Marijke de Waal Malefijt.
inhoudsopgave1. Mindful luisteren
2. Mindful bewegen
3. Mindful kijken
4. Openen van het centrale kanaal
toelichtingBestemd voor wie:
- leren mediteren
- zijn aandacht wil verhogen
- rust en kalmte zoekt
- mentale onrust wil verlagen
- van nervositeit af wil
- van malende gedachten af wil
- z’n overgevoeligheid wil verlagen
- af wil van overprikkeldheid

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: