Mc Succes

de McMethode onthuld!

Ubel Zuiderveld

paperback/ gebrocheerd: € 19.50: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789081474238, geïllustreerd, 194 blz., July 2012
Formaat: 21.1 (h) x 14.8 (b) x 1.1 (d) cm. Gewicht: 260 gram.

Uitgever: Holders Media

redactie: Bernhard Harfsterkamp

beschrijving

Mc Succes
De McMethode onthuld!

McMarketing. McManagement. McSysteem.
Wijze lessen van de onverbiddelijke marktleider! McSucces is het ultieme mcbusiness-boek voor managers en ondernemers in elk bedrijf en elke organisatie.

McDonald's behoort tot de meest succesvolle concerns van onze tijd. Op een kleine hapering na, groeit McDonald's al meer dan zestig jaar onophoudelijk. Zelfs in tijden van economische recessie blijft het concern fier overeind. De vergelijkbare omzet en de winst stegen steeds fors. Het langdurige succes van McDonald's is uniek.

Waarom doorstaat McDonald's glansrijk alle pieken en dalen? Deze vraag wordt beantwoord in McSucces. McSucces onthult de McMethode in al zijn facetten. Aandacht wordt besteed aan de P's van de marketingmix en alle andere facetten van de McAanpak.

McSucces bevat inspirerende hapklare soundbites. Achterin het boek is als extraatje de McSucces Navigator opgenomen, een checklist waarmee elke ondernemer en manager kan checken hoe mcsuccesvol hij eigenlijk is met zijn bedrijf.

Auteur Ubel Zuiderveld (1962) sprak gedurende zijn loopbaan als vakbladjournalist met honderden ondernemers en volgt McDonald's al twintig jaar op de voet.

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveHoofdstuk 1. McSucces?
Nadat McDonald’s oppermachtig werd in zijn thuisland de Verenigde Staten,
expandeerde de formule buiten de eigen landsgrenzen. In tientallen markten
steekt McDonald’s zijn branchegenoten het loef af. De voorsprong op de rest is in bijna alle gevallen verbluffend.

Hoofdstuk 2. McSysteem
Snelle service en gestandaardiseerde assemblage van de producten. Een
degelijke voedselhygiëne. Alert inspelen op de wensen van de consument en steeds voldoen aan zijn verwachtingspatroon. Het McSysteem heeft zijn succes bewezen en bewijst het nog elke dag.

Hoofdstuk 3. Exploitatiemodel
McDonald’s heeft als geen ander concern geprofiteerd van de opkomst van
franchising, een exploitatiemodel dat de wereld van het moderne zakendoen in
de twintigste eeuw ingrijpend veranderde.

Hoofdstuk 4. Product
Je kunt twisten over wat het kernproduct is van McDonald´s. Als je dieper in de materie duikt, is het kernproduct aanmerkelijk gecompliceerder dan hamburgers, frites en dranken alleen. Het kernproduct is een optelsom van constante kwaliteit, gemak en snelheid.

Hoofdstuk 5. Plaats
Schoon en makkelijk bereikbaar. De vestigingsplekken van McDonald’s moeten
voldoen aan heel duidelijke criteria. Hoofdstuk over de drie belangrijkste
voorwaarden voor het welslagen van de operatie die McDonald’s heet: locatie,
locatie en nog eens locatie.

Hoofdstuk 6. Prijs
McDonald’s wist zijn positie als premium fastfoodmerk steeds te behouden
en kon dus goede prijzen blijven hanteren. Hoewel er wordt gewerkt met
aanbiedingen, verlaagt McDonald’s zich nooit tot prijsstunter. Het concurreren
op prijs gaat volgens McDonald’s op de lange termijn ten koste van de beleving
van het merk.

Hoofdstuk 7. Personeel
McJobs? Er wordt vaak smalend gedaan over een baantje bij McDonald’s.
Sommigen voelen zich er robots, anderen werken er met veel plezier. Maar altijd volgens strakke standaards. Zelf zegt McDonald’s: “We hire the smile. We
nemen een glimlach aan. We willen een team met een positieve levenshouding
en benadering.”

Hoofdstuk 8. Publiek
McDonald’s richt zich op iedereen. Om een zo groot mogelijk “aandeel in de
maag” te bereiken, zijn de restaurants gebaat bij maximale traffic. Het publiek
wordt benaderd via uitgekiende en doelgroepgerichte vormen van reclame en
marketing.

Hoofdstuk 9. Promotie
Amerikanen zijn de meesters in marketing. McDonald’s is de bovenmeester. Systeemdenken en uitgekiende marktbenadering zijn de pijlers waarop het QSRconcern
rust.

Hoofdstuk 10. Feiten en gevoel
Pas als je de feiten steeds onder ogen ziet en goede antennes hebt voor
de gevoelens die er leven, kun je koersvast innoveren en relevant blijven.
McDonald’s koerst op feiten, maar zet ook gevoelens in de publieke opinie om in daadkracht.

Hoofdstuk 11. Nieuwe Tijd
Wie tijdig niet alleen zijn producten maar ook zijn benadering van de markt
innoveert, hoeft alleen nog maar doelmatig te verkopen.

Hoofdstuk 12. Wijze Lessen
De belangrijkste McDonald’s lessen op het gebied van management en
marketing staan in dit hoofdstuk kort en bondig opgesomd.

Hoofdstuk 13. Cijfers en feiten
De kwantiteit van McDonald’s. Cijfers over ’s werelds marktleider van de
snelrestauratie. En passant gunt dit hoofdstuk een blik op de belangrijkste
mijlpalen uit het bestaan van McDonald’s.

Bijlage. McSucces Navigator
Ben jij op weg naar McSucces? Uit dit boek distilleerden we een lijst van 100
tussenstops die samen de McSucces Navigator vormen. Vink de viapunten aan
waaraan jij al voldoet. Tel daarna het aantal vinkjes op. Deel dit getal door tien en je weet wat jouw McSucces rapportcijfer is.
toelichtingMcSucces. Het ultieme mcbusiness boek voor ondernemers en managers in elk type bedrijf of organisatie.recensie citaat"Dit boek is een geweldige case-study van een bedrijf dat veel complexer is
dan wij denken. Zuiderveld laat zien dat beleving bij McDonald's al bestond
voordat het woord 'belevenis-economie' was uitgevonden. Het hoofdstuk over
de klant is voor veel bedrijven verplichte kost. Je hoeft er niet te eten.
Je hoeft het bedrijf ook niet sympathiek te vinden. Maar Zuiderveld toont
overtuigend aan dat het een topprestatie is om succes op succes te stapelen,
al meer dan zestig jaar. Als lezer zit je van dit boek lekker vol, hoewel
het geen moment over eten gaat."

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: