Op weg naar een verantwoord gewicht met Greet

M. van de Pol-Pouwels

 
 
paperback/ gebrocheerd: € 14.75
ISBN: 9789081230711, geïllustreerd, 120 blz., November 2007
Formaat: 24.0 (h) x 22.7 (b) x 1.0 (d) cm. Gewicht: 527 gram.

Uitgever: De Vlinder

illustrator: W. Kers

beschrijving

AFVALLEN MOET EEN PRETTIGE ERVARING ZIJN.

In 10 weken naar een gezond gewicht en een gezonde eetgewoonte. Zonder supplementen.
Toegankelijk. Compleet. Inspirerend. Praktisch.

"Op weg naar een verantwoord gewicht met Greet" (ISBN 978.90.812307.1.1 / full colour) is een compleet boek waarmee je:
- geleidelijk afslankt met gemiddeld 700 à 1000 gram per week
- je bewust wordt van een gezonde eetgewoonte, waarmee je na het bereiken van het gezonde gewicht verder kunt
- met de drie opbouwweken en de gezonde eetgewoonte als basis op gewicht kunt blijven.

Het is dus geen (crash)dieet. Het is een menuplan. Het is verantwoord afslanken én op gewicht blijven. "Het boek geeft voldoende handvatten om op gewicht te blijven én voor een gezonder eetpatroon voor de lange termijn".

Het menuplan voor de 10 weekmenulijsten en de recepten is gebaseerd op en uitgebalanceerd tot gemiddeld 1300 Kcal per dag via de "Schijf van Vijf" van het Voedingscentrum. Dit betekent, dat je bij voldoende variatie voldoende voedings- stoffen, vitamines en mineralen binnen krijgt. Er zijn dus onder normale omstandigheden geen supplementen nodig. Dit heeft het TNO in 2003 via de "Richtlijnen voor gezonde voeding" getest. Het een en ander gebeurt met drie volle maaltijden en verantwoorde tussendoortjes. Omdat er alledaagse voedingsmiddelen worden gebruikt kan het hele gezin meedoen. Heel belangrijk is, dat je de dag begint met een volwaardig ontbijt om op deze manier "de dag te plukken".
Bij alles wordt de nadruk op "gezond" gelegd: voldoende voedingsvezels, de gezonde vetzuren, voldoende opname van mineralen ( bijv. ijzer en calcium), de goede koolhydraten, geen toevoeging suiker, ...... Daarmee leer je een gezonde eetgewoonte aan, waarmee je na het bereiken van jouw gezonde gewicht gewoon verder kunt. Jojoën hoeft dus niet meer.

Ook zul je ervaren, dat afslanken een prettige ervaring kan zijn. Met dit menuplan word je niet in de boeien geslagen en voel jij je lekker: geen hongergevoelens of dips. Is er dan toch een dip, dan krijg je voldoende adviezen om hier goed mee om te gaan.

Een weeklijst bestaat altijd uit:
- tips voor de week of een evaluatie van de week
- een praktisch thema met tips en informatie
- een weekmenulijst voor 7 dagen met 1 recept
- een weekrecept.

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)MAG IK ME EVEN VOORSTELLEN?

Ik ben Greet van de Pol-Pouwels. Al ruim 25 jaar ben ik voedingsdeskundige en al die jaren heb ik met veel succes mensen in groepsverband begeleid en gestimuleerd. Met een menuplan, dat is gebaseerd op de Schijf van Vijf, maak ik de mensen bewust van een gezonde eetgewoonte, geef ik hun nuttige tips en voedingsadviezen en begeleid ik hen naar een gezond gewicht.
Ik zeg wel eens: “Het unieke van het menuplan is het alledaagse, de eenvoud. Het is dus voor en van iedereen”. Met alledaagse voedingsmiddelen en drie volle maaltijden met verantwoorde tussendoortjes kan het hele gezin meedoen en kan men na het bereiken van het gezonde gewicht gewoon verder met de aangeleerde eetgewoonte en dus op gewicht blijven. Geen calorieën en punten tellen. Gewoon het menuplan volgen en je zit elke week gemiddeld op 1300 tot 1350 Kcal, waarmee je een pond tot een kilo per week afvalt. Geleidelijk en verantwoord dus: het menuplan is beslist geen crashdieet en wil dit ook niet zijn. Geen supplementen. Je moet dan wel gevarieerd eten en je goed aan het menuplan houden. Ik weet nu, dat verantwoord afvallen het aanleren van een gezonde eetgewoonte is.

Het werken als cursusleidster heb ik altijd met enthousiasme gedaan. Je bent voor de cursisten het voorbeeld, de stimulerende factor. Dat laatste is heel belangrijk: als je een cursist weer zover had, dat ze zei “Ik ga er weer helemaal voor” dan genoot je daar zelf net zo van. Voor mij was een cursusuur altijd en … en: én informatie, én gezel- ligheid. Geen kletsuurtje. En ik verwachtte gewoon, dat iedereen zijn best deed; het was geven en nemen. En als ze mij best wel streng vonden, beschouwde ik dit als een compliment.

Zelf ben ik al vanaf mijn vijfendertigste alert op overgewicht. Op dat moment was ik hoofdleidster van een kleuterschool in Apeldoorn. Tot dan was ik nog nooit bewust bezig geweest met gezonde voeding en de weegschaal. Tot die dag dus, dat ik wel op de weegschaal stond en behoorlijk schrok. Vanaf dat moment ben ik mij door studie gaan verdiepen in gezonde voeding en een gezond gewicht. Ik werd zo enthousiast, dat ik besloot zelf mensen met overgewicht te gaan begeleiden in groepsverband. Zelf had ik daarmee in de jaren zeventig positieve ervaringen opgedaan bij Slimming International; de leidster kon me zo motiveren, dat zij me over de streep trok. En …. ik heb er nooit spijt van gehad.

En dat het aansloeg kon ik meten aan de volle cursusuren en de enthousiaste reacties. Inmiddels ben ik al weer ruim 25 jaar directrice van de landelijke afslankorganisatie Dream Line (www.dream-line.nl). Graag geef ik mijn kennis en ervaringen door via ervaren cursusleidsters om zoveel mogelijk mensen te helpen en motiveren bij overgewicht.

Nu wil ik mijn ervaringen, voedingsadviezen en recepten door middel van mijn boeken “Op weg naar een verantwoord gewicht met Greet” en ”Prettig afvallen met Greet’ aan iedereen doorgeven. Zo hoop ik weer (honderd)duizenden mensen gelukkig te maken. Ook u, dat weet ik zeker.

Daarom zie ik mijn boeken als een schot in de roos. Heel veel kook- en eetplezier.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: