Credit Management

een vak of een mythe?

Raimond Honig; Els Jacobs

 
 
gebonden: € 51.45: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789080869592, geïllustreerd, 240 blz., May 2007
Formaat: 24.1 (h) x 16.1 (b) x 2.9 (d) cm. Gewicht: 566 gram.

Uitgever: CMI Books

beschrijving

In het boek: Credit Management, een vak of een mythe? geven de auteurs een helder inzicht in het brede vakgebied van Credit Management. Is Credit Management nu een echt vak of niet, is de hamvraag. Volgens de auteurs wel en zelfs meer dan dat. Het verschaft de mogelijkheid meer rendement te realiseren met dezelfde omzet en tevens draagt het zorg voor het beperken van financiële zakelijke risico’s. Credit Management als vak en als tool wordt helder uiteengezet.

Naast de uitgebreide verwoording van de verschillende invalshoeken van Credit Management komen ook aspecten als het opstellen van een kredietbeleid, Credit Management in cijfers en de toekomst van Credit Management uitgebreid aan de orde. Het eerste complete Credit Management boek in Nederland is een must voor iedere Credit Professional.

Inkijkexemplaar:

Meer teksten en voorbeelden:

over de schrijver(s)Raimond Honig MBA is expert op het gebied van Credit Management. Zijn zeer praktische en kritische inslag heeft hem zowel in sales- en marketingfuncties als tijdens zijn periode als interim (credit) manager verfrissend en resultaatgericht doen werken. De laatste jaren geeft Raimond Honig trainingen en presentaties op het gebied van gedrag- en emotiemanagement, leiderschap en coaching, communicatieve en persoonlijke vaardigheden evenals het brede terrein van Credit Management. Als Credit Management expert weet hij zijn publiek te boeien met praktische voorbeelden en doeltreffende tips.

Els Jacobs is incassospecialist. Sinds het begin van haar carrière is zij werkzaam op het gebied van debiteurenbeheer en incasso. Jarenlang was zij verantwoordelijk voor het debiteurenbeleid bij een middelgroot bedrijf, waarna zij de overstap maakte naar een incassokantoor waar zij ook op juridisch vlak de kneepjes van het vak leerde. Vervolgens werkte zij enige jaren als interim Credit Manager. Naast haar huidige functie als directeur van een incassobureau verzorgt Els trainingen op het gebied van Credit Management en Incasso, waarbij zij veel gebruik maakt van voorbeelden uit de praktijk. Ook bij het tot stand komen van dit zeer praktijkgerichte boek heeft Els gebruik gemaakt van haar jarenlange ervaring binnen het vakgebied van debiteurenbeheer en incasso.
inhoudsopgaveInhoud
Voorwoord
Inleiding
1. Inleiding Credit Management
1.1 Wat is het doel van Credit Management
1.2 Historie van Credit Management
2. Invalshoeken van Credit Management
2.1 Communicatie
2.2 Planning en Control
2.3 Administratieve Organisatie
2.4 Juridische aspecten
2.5 Informatiebeheer
3. Communicatie
3.1 Effectief communiceren: hoe werkt dat?
3.2 De kunst van het vragenstellen
3.3 Overleven, verbinding en groeien/leren
3.4 Onderhandelen en conflicthantering
3.5 Agressiemanagement: instrumenteel of frustratie
4. Planning en Control
4.1 Inzicht in cijfers
4.2 Forecasts
4.3 Kostprijsberekeningen
4.4 DSO berekeningen
5. Administratieve Organisatie
5.1 Inrichten van de Credit Management afdeling (structuur)
5.2 Plaats in de organisatie
5.3 Functies en Personeel
5.3.1 Functiebeschrijvingen en Functiescheidingen
5.3.2 Competentiemanagement voor Credit Management
5.3.3 Werving en Selectie
5.3.4 Inhuur van specialisten (detachering en interim)
5.4 Opleidingsplan voor de afdeling
6. Juridische Aspecten
6.1 Juridische dossieropbouw
6.2 De juridische status van een relatie
6.3 Inleiding in Nederlands Recht
6.4 Incasso: minnelijk of juridisch?
6.5 Proces- en Executierecht
6.7 Verbintenissenrecht
6.8 Algemene voorwaarden
6.9 Juridische correspondentie
7. Informatiebeheer
7.1 Welke informatie is noodzakelijk voor een goed inzicht?
7.2 Interne rapportages
7.3 Externe rapportages
7.4 Kredietinformaties
7.5 Wat staat er niet in een jaarrekening?
7.6 Verhaalsinformaties
8. Opstellen van een kredietbeleid
8.1 Wat is de visie van de organisatie?
8.2 Organisatiebeleid = kredietbeleid
8.3 Wat zijn kredietkosten?
8.4 Wat kan goed Credit Management een organisatie opleveren?
8.5 Factoring
8.6 Kredietverzekering
9. Credit Management en de toekomst!
9.1 Wat gaat er veranderen?
9.2 Wat wordt een noodzaak binnen organisaties?

Nawoord
Inspiratiebronnen
Over de auteurs
Verklarende woordenlijst
toelichtingIn het boek: Credit Management, een vak of een mythe? geven de auteurs een helder inzicht in het brede vakgebied van Credit Management. Is Credit Management nu een echt vak of niet, is de hamvraag. Volgens de auteurs wel en zelfs meer dan dat. Het verschaft de mogelijkheid meer rendement te realiseren met dezelfde omzet en tevens draagt het zorg voor het beperken van financiële zakelijke risico’s.

Credit Management als vak en als tool wordt helder uiteengezet. Naast de uitgebreide verwoording van de verschillende invalshoeken van Credit Management komen ook aspecten als het opstellen van een kredietbeleid, Credit Management in cijfers en de toekomst van Credit Management uitgebreid aan de orde. Het eerste complete Credit Management boek in Nederland is een must voor iedere Credit Professional.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: