Anders kijken

de dynamiek van een eeuw onderwijsverandering

N. Lagerweij; J. Lagerweij-Voogt

 
 
paperback/ gebrocheerd: € 35.90: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 9789044114577, 410 blz., March 2004
Formaat: 24.0 (h) x 16.2 (b) x 2.2 (d) cm. Gewicht: 648 gram.

Uitgever: Maklu, Uitgever

beschrijving

Over het boek:
Wie wil niet dat het onderwijs verandert? Zo lang onderwijs bestaat, heeft men geprobeerd het te verbeteren. Goede ideeën zijn veel waard, maar blijven levenloos als zij niet door mensen gedeeld of in bezit worden genomen. Dat geldt ook voor denkbeelden over onderwijsverandering. De mogelijkheden om onderwijs te veranderen worden veeleer overschat dan onderschat. In dit boek geven de auteurs een realistisch beeld van grenzen en mogelijkheden van onderwijsverandering. Centraal staat de gedachte dat onderwijsverandering als een proces van schoolontwikkeling moet worden opgevat. De school is een organisme dat groei en ontwikkeling kent door te leren, evenals de individuen daarbinnen. Dit boek maakt duidelijk dat, als we uitgaan van de mogelijkheden als individu en organisatie te leren, er voor allen aantrekkelijke impulsen mogelijk zijn om daaraan gemotiveerd deel te hebben. Kerncompetenties en integraal management vormen het instrumentarium voor gezamenlijke groei. Het boek is inspirerend voor allen die betrokken zijn bij veranderingsprocessen in scholen: besturen, directies, docenten, ... Adviseurs, ondersteuners en managers biedt het zicht op een kansrijke groei.

Uit de inhoud:
Onderwijsverandering: analyse - Historisch perspectief - Dynamisch proces - Schoolontwikkeling - Leiding geven aan schoolontwikkeling - Onderwijsverandering: een andere kijk op leren, op resultaten, op de werkelijkheid - Een eeuw onderwijsverandering.

Over de auteur(s):
Nijs Lagerweij is emeritus hoogleraar Onderwijskunde, in het bijzonder de Onderwijsinnovatie, aan de Universiteit Utrecht. Janna Lagerweij-Voogt, onderwijskundige, is wetenschappelijk adviseur in het overheidsbeleid.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: