'Elke positieve actie begint met critiek'

Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde

Sacha la Bastide-van Gemert

ingenaaid: € 39.00: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 978-90-6550-912-3, geïllustreerd, 381 blz., June 2006
Formaat: 24.0 (h) x 16.0 (b) x 3.8 (d) cm. Gewicht: 600 gram.

trefwoorden: onderwijsgeschiedenis wiskundeonderwijs rekenkunde realistisch rekenen wiskunde didactiek wetenschapsgeschiedenis Hans Freudenthal biografie Utrecht Universiteit Utrecht twintigste eeuw

beschrijving

Hans Freudenthal is hoogleraar wiskunde, wetenschapper en literator, maar bovenal is hij de man van het wiskundeonderwijs, onlosmakelijk verbonden met de omwentelingen die er in dat wiskundeonderwijs en de wiskundedidactiek na 1945 plaatsvonden. In een discussie over wiskundeonderwijs kan niemand om hem heen: 'wiskundeonderwijs volgens Freudenthal' dient ofwel als inspiratie ofwel om andere invalshoeken tegen af te zetten. Zijn naam wordt geassocieerd met het in de jaren zeventig in Nederland ontwikkelde 'realistische wiskundeonderwijs', dat internationale bekendheid geniet. Het was midden vorige eeuw echter alles behalve vanzelfsprekend voor een hoogleraar om zich op wiskundedidactiek toe te leggen. In dit boek wordt aan de hand van Freudenthals publicaties en van documenten uit zijn persoonlijk archief de ontwikkeling van zijn didactisch gedachtegoed gereconstrueerd en een analyse gegeven van de rol die hij in de ontwikkeling van de wiskundedidactiek speelde.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling:

Bot detected - pagehit Not For our stats.