De Noord-Nederlandse kunsthandel in de eerste helft van de zeventiende eeuw

Marion Boers

ingenaaid: € 15.00
ISBN: 978-90-8704-288-2, geïllustreerd, 116 blz., May 2012
Formaat: 20.1 (h) x 17.1 (b) x 0.9 (d) cm. Gewicht: 254 gram.

trefwoorden: kunsthandel kunstgeschiedenis schilderkunst zeventiende eeuw Gouden Eeuw materiële cultuur sociale geschiedenis cultuurgeschiedenis prentkunst historisch interieur distributiekanalen economische geschiedenis loterijen kunstveilingen burgercultuur burgerij artistiek ondernemerschap

beschrijving

In geen enkel ander Europees land was er zo'n levendige kunsthandel als in Holland. Buitenlandse toeristen die in de zeventiende eeuw dit gewest bezochten, meldden vol verbazing dat zelfs tamelijk eenvoudige burgers schilderijen aan de muur hadden. Door het grote aanbod was er sprake van een moordende concurrentie. Artistiek talent alleen was voor een kunstenaar niet voldoende om van zijn bedrijf een succes te maken, hij moest ook ondernemer zijn. In dit boek beschrijft Marion Boers de distributiekanalen die werden ontwikkeld om het ruime en zeer diverse aanbod aan schilderijen op een aantrekkelijke manier in de markt te zetten. Veel kunstenaars hadden een winkel waarin ze originelen en kopieën uit hun eigen werkplaats verkochten. Daarnaast speelde de professionele kunsthandel een belangrijke rol, al dan niet in combinatie met amusement (loterijen) of spanning (veilingen). Dankzij het wijdvertakte netwerk van verkoopmogelijkheden kon kunst een echte rage worden.

Figuren/plaatjes:


Achterkant

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling:

Bot detected - pagehit Not For our stats.