Een duizendkunstenaar in Den Bosch

Arnold van de Laar en de Brabantse kunstwereld (1886-1974)

Marga AltenaMichel van de Laar

paperback/ gebrocheerd: € 19.90: GRATIS verzending! (NL)

ISBN: 978-94-6301-023-8, geïllustreerd, 136 blz., March 2016
Formaat: 24.4 (h) x 16.1 (b) x 1.5 (d) cm. Gewicht: 383 gram.

Uitgever: Uitgeverij Eburon

trefwoorden: Kopie, Den Bosch, Jeroen Bosch, Museum Slager

Tussen kopie en origineel

Arnold van de Laar was een vakman. Hij kende de techniek van het schilderen. Hij maakte landschappen in de omgeving van Den Bosch. Hij restaureerde schilderijen en kopiëerde het werk van oude meesters. Daar was veel vraag naar in de eerste helft van de twintigste eeuw en hij was er goed in. Een van zijn meesterstukken is een kopie van de kruisdraging van Jeroen Bosch die de toonaangevende kunsthistoricus Max Friedländer als zeer geslaagd beschouwde.

Van de Laar was een kunstenaar die vier disciplines beoefende, reden waarom een vriend hem een duizendkunstenaar noemde. Van de Laar maakte een halve eeuw lang deel uit van een wijd vertakt netwerk in de Noord-Brabantse kunstwereld. Voor wie wil weten hoe een leven in de kunst er in de eerste helft van de twintigste eeuw uitzag, biedt het archief van deze kunstschilder, kopiist, restaurator en fotograaf een schat aan informatie.

Fragment:

'Na het beklimmen van een steile trap bereikt men de eerste verdieping. Daar bevindt zich een helder verlichte kamer die gunstig gelegen is op het noorden; het schildersatelier. In dit atelier staan schildersezels opgesteld met schilderijen, klaar voor bewerking. Er zijn tubes olieverf te zien, flessen terpentijn en natuurlijk kwasten, paletten, penselen en paletmessen. Wie nog eens goed rondkijkt, ontdekt een muurkast waarvan de deur op ouderwetse wijze met behang is beplakt. De kast blijkt tot de nok toe gevuld met allerlei documenten en objecten. Er zijn dozen en rollen papier te zien, brieven, prentbriefkaarten en losse enveloppen; tientallen met stof bedekte flessen; mappen met prenten; kisten met glasnegatieven; boeken, schriften en krantenknipsels.'

Wat zich precies bevond in het archief van de kunstenaar wist niemand tot zijn kleinzoon, de restaurator Michel van de Laar, op onderzoek uitging. Met cultuurhistorica Marga Altena bestudeerde hij de omvangrijke verzameling brieven, prenten, foto's en schildersmaterialen. Langzaam ontstond een compleet beeld van het leven van de Brabantse kunstenaar, kopiist, restaurator en fotograaf.

Het boek is een onderdeel van het kunstproject KOPIE en bevat naast een uitgebreide biografie van Arnold Van de Laar een catalogus van de tentoonstelling Kopie versus Autonomie in Museum Slager in Den Bosch (21 februari - 1 mei 2016), samengesteld door Caroline O'Breen en Michel van de Laar. Het supplement bevat een impressie van de in-situ kunstinstallatie Reflecties van Marijn Bax, in het voormalig atelier van Arnold van de Laar in Den Bosch (21 februari - 20 maart 2016)

Inkijkexemplaar:

Figuren/plaatjes:


Achterkant
  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.