Onwillige lezers

onderzoek naar redenen en oplossingen

Thijs NielenAdriana Bus

paperback/ gebrocheerd: € 9.95

ISBN: 978-94-6301-032-0, 52 blz., January 2016
Formaat: 22.5 (h) x 15.8 (b) x 0.4 (d) cm. Gewicht: 102 gram.

Uitgever: Uitgeverij Eburon

trefwoorden: aliteracy, stichting lezen, leesvaardigheid

beschrijving

Lezen in de vrije tijd is goed voor de taalontwikkeling en bevordert onderwijssucces. Voor veel kinderen is de drempel om te lezen echter hoog: zij kunnen het wel, maar doen het niet. Door gebrek aan oefening stagneert de leesontwikkeling. Dit is een wijdverbreid leesprobleem dat in de leesliteratuur aangeduid als 'ageletterdheid'.

In deze publicatie zoomen Thijs Nielen en Adriana Bus van de Universiteit Leiden in op het kind als 'onwillige lezer'. Bij de groep gemiddelde en zwakke lezers loopt de leesmotivatie al aan het einde van de basisschool terug. Sommige kinderen ontwikkelen zelfs een emotionele weerstand tegen lezen. Deze angst of 'leesweerstand' werkt ageletterdheid verder in de hand; kinderen mijden lezen en als ze toch moeten lezen, slagen ze er niet in zich op lezen te concentreren.

Een belangrijke bevinding uit het onderzoek van Nielen en Bus is dat het landelijke leesbevorderingsprogramma "de Bibliotheek op school" effectief is in de strijd tegen ageletterdheid. Kinderen op scholen die dit programma uitvoeren lezen meer en hebben een betere leesvaardigheid dan kinderen op scholen waar geen speciale aandacht wordt besteed aan de boekencollectie.
"Onwillige lezers: onderzoek naar redenen en oplossingen" is een bewerking van het Engelstalige proefschrift van Thijs Nielen. De publicatie is geschikt voor alle beleidsmakers en leesbevorderaars die benieuwd zijn naar ageletterdheid, en die meer willen weten over factoren die kinderen hiertegen kunnen beschermen.

Inkijkexemplaar:

Figuren/plaatjes:


Achterkant
  1. Leg in mijn winkelwwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.