paperback/ gebrocheerd: € 22.50: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 978-90-74328-83-8, 288 blz., February 2006
Formaat: 20.7 (h) x 14.0 (b) x 2.5 (d) cm. Gewicht: 411 gram.

Uitgever: Uitgeverij IJzer

hoofdredacteur: Maarten Steenmeijer

trefwoorden: muziek pop literatuur

beschrijving

Op straat, in de winkels, op televisie, in de huiskamer, op de sportvelden: overal is popmuziek. Maar wat betekent popmuziek nu precies in onze cultuur? Het is een vraag waarop disciplines als de sociologie en de muziekwetenschap al jarenlang antwoorden proberen te vinden. Vanuit de letterkunde is zij daarentegen nog nauwelijks gesteld. Wat zijn de functies en betekennissen van popmuziek in de literatuur? Anders gezegd: op welke wijzen functioneert popmuziek als culturele herinnering, als klank en ritme, als symbool, als existentiële, sociale en historische referentie, als mythe dan wel als culturele identiteit in uiteenlopende literaire teksten en contexten?
In dit boek buigt een twintigtal essayisten (onder wie Lutgard Mutsaers, Stine Jensen, Piet Gerbrandy, Geert Buelens en Jos Joosten) zich over deze vraag. Het resultaat is de veelkleurige bundel Pop in literatuur, met onder meer stukken over The Blackboard Jungle (poproman avant la lettre), de Beat Generation, Don Delillo, Salman Rushdie, Michel Houellebecq, Herman Brusselmans, Dirk van Bastelaere, Ilja Leonard Pfeijffer, H.H. ter Balkt, Boudewijn Büch, Joost Zwagerman en Madonna, The Rolling Stones, The Beatles, Elvis Presley, Bob Dylan, Jim Morrison, Oasis, the Sex Pistols enz.
Een primeur in Nederland.


Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling: