De mooiste Japanse haiku's, deel 2

Germain Droogenbroodt

paperback/ gebrocheerd: € 15,95
ISBN: 978-94-90347-23-9, geïllustreerd, 160 blz., juni 2012
Formaat: 21,5 (h) x 13,5 (b) x 1,4 (d) cm. Gewicht: 250 gram.

Uitgever: Boekenplan

vertaald door: Germain Droogenbroodt

beschrijving

Voor de meeste poëzielezers zullen haiku’s niet onbekend zijn. Dit rijmloze minigedicht,dat uit 3 regels van achtereenvolgens 5-7-5 lettergrepen bestaat, is in Japan, waar het oorspronkelijk vandaan komt, zeer populair. Meer dan vijftig haikutijdschriften publiceren er maandelijks een tachtigduizend dezer kortgedichten, een jaarlijkse oogst van bijna een miljoen gepubliceerde minigedichten. Ondertussen zijn er ook heel wat Westerlingen die drieregelige verzen schrijven. Mijn voorkeur gaat evenwel nog steeds naar de Japanse haiku omdat, naar mijn bescheiden mening, in de meeste Westerse haiku’s dat bijzondere, geraffineerde Oosters parfum ontbreekt. Daarom heb ik ook voor deze bloemlezing enkel Japanse gedichten geselecteerd, niet alleen van de vier belangrijkste maar dit keer ook van andere Japanse haikudichters.

Men vermoedt dat de eerste haiku’s in het begin van de 13de eeuw ontstonden uit de vroegere vorm van de mijika-oeta of tanka. Deze ook vrij gedisciplineerde versvorm bestaat uit twee strofen: de kami-no-ku of “bovenstroof” die 17 lettergrepen telt (5+7+5) en de shimo-no-ku of “onderstroof” die het met 14 lettergrepen (7+7) moet doen. Zoals hieruit blijkt is de haiku eigenlijk de “bovenstroof” van de tanka en bestaat uit 3 regels met
een totaal van 17 lettergrepen. Nu is het zo dat zelfs moderne Japanse dichters al eens van de strenge regels afstand doen. Zo vernuftig de structuur ook mag zijn, mij lijkt dat de poëzie belangrijker is dan de vorm. Daarom heb ik – zoals de meeste vertalers – enkele zeldzame keren van de perfecte haikuvorm afgeweken.
De belangrijkste auteurs in deze uitgave zijn:
Matsuo Bashô (1644-1694), wordt algemeen als de vader van het drieregelig gedicht beschouwd.
Tanigucho Yosa Buson (1715-1783) blies de drieregelige dichtvorm die na Bashô tot gelegenheidsrijmelarij vervallen was, weer nieuw leven in. Volgens de Japanners is
zijn poëzie al even groots als die van zijn voorganger.
Issa (1763-1827) schrijversnaam voor Kobayashi Yataro, de derde grootmeester van het kleine gedicht.
Masaoka Shiki (1867-1902) de vierde haikumeester van deze anthologie, werd op het eiland Shikoku geboren en zou reeds als elfjarige poëzie geschreven hebben. Als
zestienjarige trok hij eveneens naar Tokio waar hij zich intensief met de haikukunst bezighield.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling:

Bot detected - pagehit Not For our stats.