Handleiding voor het werken met porfolio's

In 10 stappen portfolio's invoeren in de onderbouw van de basisschool

Elisabeth F. ShoresCathy Grace

paperback/ gebrocheerd: € 14.50

ISBN: 978-90-8840-014-8, geïllustreerd, 144 blz., December 2008 UITVERKOCHT!

trefwoorden: portfolio, handleiding

beschrijving

In deze praktische handleiding vindt u het antwoord op al uw vragen over portfolio's:
- wat portfolio's zijn; - het doel en effect van het werken met portfolio's; - hoe het werken ermee geleidelijk kan worden ingevoerd; - wanneer beginnen we ermee?; - wat komt erin en wie bepaalt dat?; - het gebruik van portfolio's bij beoordelingen en overgang; - het gebruik van portfolio's bij oudergesprekken enz..
Het voordeel van het werken met portfolio's in het onderwijs wordt steeds meer ingezien. Dit boek beschrijft deze voordelen helder en duidelijk: het leerproces wordt ook voor de leerling zelf veel overzichtelijker, hetgeen de motivatie voor het leren versterkt.
Het werken met portfolio's geeft de docent de mogelijkheid om elke leerling op zijn eigen merites te beoordelen, en niet alleen via de standaard toetsen. De inhoud van een portfolio wordt zowel door de docent als door de leerling samengesteld uit de meest sprekende voorbeelden van eigen werk, met commentaar van de leerling en van de docent:
- tekeningen en foto's van werkstukken; - werkbladen; - zelfgeschreven verslagjes en opstellen; - commentaar op eigen werk; commentaar van de docent op het werk van de leerling; - notities van interviews met de leerlingen; - verslag van oudergesprekken enz., enz..
Met in de bijlage tal van voorbeeldformulieren voor het maken van aantekeningen.

  1. Leg in mijn winkelwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.