Identiteitspolitiek

Media en de constructie van gemeenschapsgevoel

Marcel Broersma

ingenaaid: € 19.00

ISBN: 978-90-8704-119-9, geïllustreerd, 186 blz., June 2009
Formaat: 24.0 (h) x 16.0 (b) x 1.8 (d) cm. Gewicht: 200 gram.

trefwoorden: cultuurgeschiedenis mediageschiedenis identiteitsvorming identiteit identiteitspolitiek historiografie politieke geschiedenis staatsvorming ...

beschrijving

Politieke partijen, naties of regionale bewegingen proberen mensen die elkaar niet persoonlijk kennen, te laten marcheren onder hetzelfde vaandel. Zo ontstaan machtsblokken en kunnen maatschappelijke veranderingen worden ingezet. Media functioneren als makelaars in dit proces: via de media wordt een groepsidentiteit gevormd en in stand gehouden. Aan de hand van verschillende media worden in deze bundel processen van identiteitsvorming in heden en verleden geanalyseerd. De essays laten zien dat het begrip 'verbeelde gemeenschap', vooral gebruikt in de context van nationalisme en staatsvorming, een veel bredere toepasbaarheid heeft en vruchtbare en spannende wegen opent voor historisch onderzoek.

Meer teksten en voorbeelden:

inhoudsopgaveWoord vooraf   MARCEL BROERSMA, Media en identiteitspolitiek. Ter inleiding  ... lees de hele tekst
  1. Leg in mijn winkelwwagen!

Meer boekennieuws op Facebook.