11 Easy Pieces

Love & Self Damage

Thom PuckeyWillem Elias

gebonden: € 29,50: GRATIS verzending! (NL)
ISBN: 978-90-79372-14-0, geïllustreerd, 88 blz., december 2013, Verscheidene talen
Formaat: 31,2 (h) x 24,0 (b) x 1,2 (d) cm. Gewicht: 788 gram.

11 easy pieces

Thom Puckey (Crayford, Engeland, 1948) is een van Nederlands bekendste beeldhouwers, die ook internationaal bekendheid geniet. Sinds 1979 is hij woonachtig in ons land, waar zijn kunstenaarschap evolueerde van performances, installaties en bronzen beelden naar marmeren sculpturen die sterk refereren aan classicistische beelden uit de 19e eeuw. Daarnaast realiseerde hij in ons land vele beelden in de openbare ruimte, waaronder het imposante Vesaliusbeeld te Terneuzen uit 2007.

Puckey werkt sinds 2002 aan een lange serie naakten, die via levensgrote kleimodellen en gipsafgietsels uiteindelijk in Italië worden uitgevoerd in wit marmer. Het intensieve en langdurige werken naar levend model is voor hem een essentieel gegeven. Deze beelden van jonge vrouwen, vaak met wapens en in verschillende poses, roepen zeer uiteenlopende reacties op in de kunstwereld, zowel als bij het kunstpubliek. Zijn confronterende beelden ervaren veel mensen als controversieel.

In de herfst van 2013 toont het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch in haar prachtige nieuwe pand een grote tentoonstelling van zijn marmeren beelden onder de titel: 11 Easy Pieces, Love & Self-damage. Directeur René Pingen beschrijft het werk van Puckey als prikkelend en betoverend tegelijk. Het wordt, volgens hem, hoog tijd voor een nieuwe museale presentatie en hij hoopt met deze tentoonstelling het werk een nog groter bereik te geven.
Op dit moment werkt Puckey in opdracht van de Gemeente Den Haag aan een monument ter ere van staatsman Thorbecke, dat in 2014 gereed zal zijn. In augustus van dit jaar verschijnt een herdenkingsmunt ter ere van 100 jaar Vredespaleis, uitgegeven door de Koninklijke Nederlandse Munt te Utrecht, waarvoor Puckey het ontwerp maakte.

Uitgeverij Pels & Kemper brengt een boek met dezelfde titel als de tentoonstelling uit. De kunstenaar ging voor dit boek met vijf vrouwelijke kunstenaars in gesprek, waaronder Melanie Bonajo, Ksenia Galiaeva en Elisabet Stienstra. René Pingen schreef een introductie, de Belgische kunstfilosoof en publicist Willem Elias een essay en grafisch ontwerper Steffen Maas maakte een eigenzinnig en fijnzinnig ontwerp voor dit bijzondere boek.

Meer boekennieuws op Facebook.

ingezonden mededeling:

Bot detected - pagehit Not For our stats.